Phoenix Wright: Ace Attorney - Spirit of Justice

Phoenix Wright keert terug in alweer het zesde deel van de langlopende visual novel-serie. De beroemde videogame-advocaat en zijn leerlingen Apollo en Athena moeten weer een paar moorden oplossen in krankzinnige rechtszaken om hun cliënten vrij te spreken. Dit is een van de beste delen, ondanks dat het weinig op het oude concept innoveert.

Voor ik specifiek over de game begin is het handig om te vertellen hoe toegankelijk dit deel is. Deel vijf (uitgekomen in 2014) diende als een soort reboot van de serie waar nieuwe spelers vrij gemakkelijk in konden stappen. Deel zes (dit deel) is iets minder toegankelijk. Oude personages zoals Ema Skye en Maya Fey keren terug, iets dat overduidelijk gedaan is om oude fans terug te lokken. Ondanks dat elk deel los kan staan gaan nieuwe spelers dit keer veel referenties missen.

Spirit of Justice speelt zich grotendeels af in Khura'in, een religieus land waar rechtszaken er heel anders aan toe gaan. Als de cliënt van de advocaat schuldig wordt bevonden moet de advocaat dezelfde straf ondergaan. Zelfs als het de doodstraf betreft. Dit gebeurt onder de 'Defense Culpability Act', een controversiële wet in Khura'in die ook als de rode draad van de game acteert.

Een ander belangrijk verschil is dat bij moordzaken in Khura'in altijd gebruik wordt gemaakt van de 'Divination Séance'. De princess van het land kan met behulp van haar spirituele kracht de laatste momenten van het slachtoffer vanuit zijn of haar eigen ogen tonen. De Divinitation Séances tonen niet alleen wat het slachtoffer heeft gezien. Ook andere sensaties komen naar boven, zoals geluiden en pijn. De Divination Séance is het belangrijkste nieuwe mechaniek en het geeft de rechtszaken vaak een leuke wending.

Voor de rest hanteert de game de bekende formule. De dag voor de rechtszaak kun je onderzoek doen om bewijs te vergaren en mensen ondervragen. Tijdens de rechtszaak zelf moet je gaten vinden in verklaringen van getuigen en op specifieke momenten het juiste bewijs presenteren. De game begint met een relatief simpele intro-rechtszaak en naarmate het verhaal vordert wordt alles steeds gecompliceerder. Ondanks dat dit alweer de zesde game in de serie is blijft de formule toch vrij vers, omdat er maar heel weinig andere games (Danganronpa bijvoorbeeld) een soortgelijk systeem hanteren.

Zoals altijd krijg je ook tegengas van een aanklager. Elke game heeft weer een nieuwe aanklager als een van de hoofdpersonages. In Spirit of Justice is dat Nahyuta. Helaas komen we hiermee bij het eerste grote minpunt van de game. Nahyuta doet altijd erg uit de hoogte en is ontzettend irritant, terwijl hij eigenlijk keer op keer verkeerd zit. Nou zijn aanklagers altijd een beetje irritant in deze games, maar het probleem is dat Nahyuta in tegenstelling tot de meeste aanklagers in de vorige games geen enkele charme heeft. Uiteraard schuilt er meer achter zijn doen en laten, maar zelfs na alle openbaringen kon dit personage mij totaal niet bekoren.

De keerzijde hiervan is dat het Capcom gelukt is om een oud personage waar weinig mensen om gaven leuk en belangrijk te maken. Niet Phoenix, maar Apollo is de ster van Spirit of Justice. De man zonder echte persoonlijkheid krijgt in dit deel een interessant achtergrondverhaal en tijdens de game groeit hij tot een heuse meespelende persoon. Ook Athena, Trucy, Ema en Maya zetten stappen en ontwikkelen zich op boeiende wijze. De enige die een beetje achterblijft is Phoenix Wright. Ondanks dat hij het gezicht van de serie is, is zijn verhaal eigenlijk al een tijdje over.

Spirit of Justice is met name een uitstekend deel omdat alle rechtszaken die erin zitten vrij sterk zijn. Normaliter zit er altijd tenminste één slechte zaak tussen, maar dit keer zijn ze allemaal goed. Wellicht komt dat door het gevoel dat de inzet dit keer veer hoger is door de Defence Capability Act. De druk om te winnen is hoger omdat je weet dat Phoenix of Apollo er ook aangaan. Ik wil me wel nog even beklagen over een ander klein dingetje: je zit te veel in de rechtszaal. Het onderzoeks-gedeelte is minder uitgebreid dan normaal en soms zelfs helemaal weggelaten.

Ik kan met het oog op spoilers geen specifieke dingen meer over de game vertellen. Het enige wat ik nog wil benadrukken is dat het ontzettend knap is dat de serie nog steeds een hoge standaard weet vol te houden. De piek die met deel drie bereikt werd is nog steeds niet overtroffen, maar Spirit of Justice is wel met gemak het beste deel sinds die klassieker.

• Een van de beste delen
  • Rechtszaken verlopen anders in Khura'in
  • De ontwikkeling van Apollo