Star Wars Battlefront

En dan is er nog het progressiesysteem, of iets dat er op moet lijken. Je hebt eigenlijk amper reden om er naar te kijken. Na het spelen van een potje krijg je geld en ervaringspunten. Levelen gaat erg snel, een potje of twee en je hebt weer wat vrijgespeeld. Maar wat je kunt vrijspelen is gewoon niet heel erg spannend. De perks die je kunt kopen vanaf pak hem beet level 14 zijn nog nuttig te noemen, maar qua wapens heb je rond die tijd alles wel gezien, zoveel verschil is er niet te vinden bij hogere levels. En dan kun je nog doorgaan tot 40+, maar waarom zou je? In Battlefield 4 zijn we anders gewend, waar je wel altijd iets kunt vrijspelen wat nut heeft. Al is het een mod op je wapen, maar die mods bestaan niet eens in Star Wars Battlefront. Laat staan dat je een nieuwe helm zoals de safari-variant in Spaceballs kunt krijgen.

Star Wars: Battlefront

Het blijft alleen jammer dat je na een avondje alle maps zeker een paar keer gehad hebt, maar gelukkig is Battle of Jakku, de eerste gratis DLC, nu een paar dagen uit. Deze levert weer een extra map voor spelmodi Walker Assault en Supremacy, om zo de variatie iets op te schroeven. Lang niet genoeg, want in datzelfde avondje speel je alsnog alle mappen meerdere malen, maar het begin is er.

Turning Point is een nieuwe spelmodus die via Battle of Jakku erbij is gekomen. Hierin vallen de rebellen eens aan, op een planeet die we over twee weken in de bioscoop kunnen zien in vergane glorie. Deze battle is de reden dat het er zo uit ziet, maar spoilers voor in de film zul je niet tegenkomen. Het toffe van deze modi is dat je vier waves hebt en vier control points. Elke wave valt een control point weg en zullen spelers aan de Imperials-zijde dus steeds minder verspreid zijn. In de laatste wave zijn ze allemaal bij de laatst overgebleven basis en krijg je een enorm chaotisch maar heerlijk gevecht voor je kiezen. Helaas is de strategie of je allemaal naar een punt gaat bijvoorbeeld niet te bespreken met je groep, een nadeel dat hierboven al besproken is.

Een van mijn favoriete modi in het spel blijft Fighter Squadron. Dogfights met sci-fi vliegtuigen uit Star Wars, ik ben er helemaal blij mee. Ook deze heeft een map erbij gekregen, maar het blijft jammer dat we niet andere vliegtuigen kunnen neerknallen, of in meer types kunnen kruipen. Het zou toch vrij eenvoudig moeten zijn om eens een rondje Death Star te kunnen doen, in een of andere nieuwe spelmodi. Als ik het kan bedenken, dan kunnen ze dat bij DICE ook. Maar Battle of Jakku is een gratis update, en een gegeven paard moet je vooral niet in de bek kijken.

De eerste DLC van Star Wars Battlefront is een druppel op een gloeiende plaat, maar als de nog aan te komen content net zoals deze uitbreiding meer variatie in de multiplayergame kan stoppen dan zullen mensen toch blijven terugkeren naar The Force. Tenminste, als je een seizoenspas hebt gekocht. Als basisspel is en blijft Star Wars Battlefront karig. Dit is zeker een van de betere games die het epische van Star Wars overbrengt naar een spel. Het is alleen jammer dat DICE besloten heeft dat kwantiteit niet boeit en er zo weinig nuttige unlocks vrij te spelen is via het progressiesysteem. Hierdoor zullen mensen toch weer naar Battlefield 4 terugkeren, met een illusie en een kleine zestig euro armer.

• Grafisch en audio is het om te watertanden
  • Lage drempel voor casuals
  • Toffe spelmodi