Ratchet & Clank: Into the Nexus

De Ratchet & Clank-serie bereikte zijn hoogtepunt in 2009 met A Crack in Time. Insomniac dacht dat kenbaar ook en maakte spin-offs die van de formule zijn afgeweken. All 4 One was een multiplayer-game en QForce probeerde iets te doen met tower-defence. Beide games waren flops bij zowel fans als critici. Met Into the Nexus keert de franchise terug naar zijn roots.

Ten eerste is het belangrijk om te weten dat Ratchet & Clank: Into the Nexus een budget-titel is, met bijbehorend lager prijskaartje.  Dat is grafisch niet aan de game te zien, maar wel aan de schaal van het avontuur. Er zijn maar een handjevol planeten om te verkennen en het avontuur is voor je er erg in hebt weer voorbij.

Qua verhaal is het een directe sequel op A Crack in Time. Into the Nexus refereert onmiddellijk naar gebeurtenissen in die game en blijft dat ook doen. Ik hoop dat je een goed geheugen hebt en ook heel bekend bent met de Ratchet-lore en personages. Ik moest in ieder geval even opzoeken wat er in de vorige delen heeft plaatsgevonden.

Het komische duo begeleidt  in dit spel Vendra Prog, een gevaarlijke crimineel met mind-powers, met hun ruimteschip naar een intergalactische gevangenis. De wetten van verhaalvertelling eisen natuurlijk dat ze ontsnapt, waarna de PS2-helden haar door meerdere planeten moeten achtervolgen.

Prog wil een portaal naar een andere dimensie openen. Ze heeft namelijk een 'vriend' daar die ze al sinds kinds af aan wil ontmoeten. Die vriend is uiteraard (denk aan die wetten) een gigantisch monster, dat heel misschien andere motieven heeft dan simpelweg Vendra ontmoeten. Het verhaal is voorspelbaar, voegt bijna niets toe aan de canon en voelt uiteindelijk als een zijspoor.

Dat is jammer, maar in principe is het verhaal voor zo'n game van ondergeschikt belang. Ratchet & Clank is een fusie tussen platformer en third-person shooter. De knotsgekke wapens zijn altijd het beste aan deze games. Originele wapens met unieke functies - daar staat Insomniac om bekend, ook buiten de R&C-franchise.

Zoals gebruikelijk hebben alle wapens een experience-bar. Als je een wapen veel gebruikt gaat het level omhoog. Daarmee krijgt het ook nieuwe (extra vernietigende) functies. Insomniac claimt nieuwe wapens te hebben toegevoegd, maar voor fans is het duidelijk dat het allemaal oude klassiekers zijn met een nieuw jasje.

Die wapens zul je veelvuldig gebruiken, want dit voelt meer dan ooit als een schiet-game. Je komt telkens in kleine arena's waar je tig vijanden kapot moet knallen. Platformen speelt een kleiner rol dan in eerdere delen. Insomniac heeft desondanks een paar nieuwe platforming-elementen toegevoegd.

Een aantal levels bevat bijvoorbeeld magneet-achtige stralen die je moet activeren om over ravijnen heen te kunnen. Verder is de jetpack uit All 4 One geleend voor een paar secties en zijn er een paar momenten waarmee je met je gravity-boots in de ruimte naar magnetische platformen moeten springen. Al deze elementen blijven echter kort en heel simpel. Ze ontwikkelen zich nooit tot volwaardige gameplaymechanieken die deze game laten uitblinken.

Clank, de kleine robot met droge humor, heeft zoals gewoonlijk zijn eigen individuele gameplay-stukjes. Ditmaal duikt hij in de 'Netherverse', een soort limbo-wereld tussen verschillende dimensies. Dit zijn 2D-platform-secties waar je met de zwaartekracht kunt spelen.

Je kunt met het pookje Clank en bepaalde gedeeltes van de omgeving in verticale of horizontale (bij beide ook beide kanten op) verplaatsen. De Clank-fragmenten zijn leuk, maar net als de rest van het spel ook beknopt en simpel. Bovendien kunnen ze niet tippen aan de puzzel-fragmenten die Clank in ACiT had.

Conclusie
Het is makkelijk om negatief te zijn over Into the Nexus. Ondanks dat het laatste echte deel in 2009 uitkwam voelt dit als meer van hetzelfde, maar dan kleiner, repetitiever en vooral oppervlakkiger. Het blijft echter een onderhoudend avontuur, met leuke personages en wapens. Het is ook een stuk beter dan die spin-offs. Hopelijk komt Insomniac met een volwaardige sequel, op de PS4 uiteraard.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Ratchet & Clank is altijd humor - Voorspelbaar verhaal 6,5
+ Kort, maar vermakkelijk avontuur - Relatief weinig platforming-secties
+ De bizarre wapens blijven leuk... - ...maar ze zijn niet nieuw


Exclusief voor PlayStation 3.


Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.