Mobiele Reviews #6

Games op smartphones hebben de laatste jaren een sterke revolutie doorgemaakt. Niet langer moeten we ons tevreden stellen met simpele spelconcepten en kinderachtige graphics, tegenwoordig kunnen mobiele games ons ook onderdompelen in een imposante wereld met indrukwekkende graphics. Hoewel dit zeker toegejuicht moet worden, is er nog steeds één belangrijk probleem: de controls. Laat dit nu net het grote struikelblok van Sine Mora zijn.

Laten we echter niet op de zaken vooruitlopen: Sine Mora is in se een shoot’ em up met een twist. Alle vijanden beschikken dan wel over een levensbalkje, jijzelf moet het zien te redden met tijd, meer bepaald een aftikkende klok. Dit wil zeggen dat je steeds snel moet handelen, aangezien verslagen vijanden seconden aan de klok, en dus ook aan je leven, toevoegen. Hier komt nog bij dat je van tijd tot tijd de tijd kunt vertragen waardoor je vijanden voor een tijdje trager reageren. Dit zorgt niet alleen voor een zin die vergeven is van het woord tijd, maar vooral voor een interessante, maar hectische ervaring. Ideaal dus voor een bullet hell shooter.

Bullet hell yeah!
De reden voor dit tijdelement is het verhaal. Zonder al te veel van de plot weg te geven, kunnen we meegeven dat tijdreizen in een ander universum, uitsluitend bevolkt door dieren, mogelijk is gemaakt. Spijtig genoeg verliest Koss zijn zoon door de regering en daarom besluit hij maar dat zij hiervoor moeten boeten. Wil je helemaal meegaan met het verhaal, dan zul je lappen tekst moeten lezen, aangezien cutscenes in deze game uit den boze zijn. Het verhaal op zich is zeker niet slecht voor dit genre, maar de uitwerking kon beter.

sine mora

Wanneer je de game opstart, verdwijnt dat minpunt als sneeuw voor de zon, want wat ziet Sine Mora er geweldig uit! De game mag dan wel 2D zijn, de achtergrond is vormgegeven als een volwaardige 3D-shooter. Dit uitstekende design komt ook vaak terug tijdens de eindbazen. Zij kunnen gezien worden als het neusje van de zalm. Gelaagde gevechten met steeds andere soorten aanvallen en een design om U tegen te zeggen: bullet hell yeah!

Onbestuurbaar
Zoals gezegd word je overdonderd bij het opstarten van de game, maar wanneer je daadwerkelijk begint te spelen, maakt dat gevoel plaats voor frustratie. Want zoals we tijdens de inleiding reeds aanhaalden, heeft Sine Mora een groot probleem. Om de actie zo goed mogelijk te kunnen laten te verlopen, opteerde ontwikkelaar Digital Reality voor een virtuele stick of, sinds de laatste update, relative touch. Dit wil zeggen dat je op elke plek op het scherm kunt tikken om je vliegtuig te bewegen. Deze tweede methode werkt veel beter dan de oorspronkelijke, maar je voelt dat er nog steeds iets mis is.

sine mora 2

Tijdens gewone sequenties in de game kun je hier nog mee omgaan, maar wanneer de platformsecties aan bod komen en je je door nauwe gangen moet bewegen, is de pret er al snel af. Meermaals stierven we ettelijke keren voordat we een passage konden doorlopen. Helemaal problematisch wordt het dan wanneer een eindbaas ook een platformgedeelte bevat. Ja Domus, we hielden net geen trauma aan je over. Hier komt nog eens bij dat een deel van het scherm uitsluitend gebruikt wordt voor controls en de actie dus wordt herleid naar een kleiner deel van je scherm.

Dat Sine Mora een fantastische game is, daar bestaat geen twijfel over. Dat deze port een heuse flop is, staat spijtig genoeg ook vast. Misschien is deze game gewoon niet bestemd voor kleinere schermen, maar dan had Digital Reality dat zelf ook wel kunnen ontdekken. Hou het voorlopig maar bij je console of pc.

Prijs: € 5,49
Gespeeld op iPod Touch 5. Ook beschikbaar voor Xbox 360, PlayStation 3, pc en PlayStation Vita.

Geschreven door: WoutD