Boek: Edwin Winkels - Welkom Thuis

Stel dat om heel Nederland een hoge muur is gebouwd en er geen enkel contact met de rest van de wereld bestaat, via welk communicatiemiddel dan ook. Niemand komt Nederland in, laat staan uit. Dat is het geval in Welkom Thuis van Edwin Winkels.

Winkels-welkom thuis

Edwin Winkels (Utrecht, 1962) woont en werkt in Spanje als verslaggever en correspondent voor diverse Spaanse en Nederlandse kranten en ook voor de NOS. Hij is ook regelmatig te gast in programma’s als NOS Sportzomer en De Wereld Draait Door. Hij schreef al een aantal boeken over onder andere de stad Barcelona en Johan Cruijff. Welkom Thuis is zijn debuutroman.

Edwin Winkels
Edwin Winkels

Harmen Turksma woont in Argentinië, waar hij is geboren en getogen. Op een dag krijgt hij een brief van zijn vader waarin staat dat hij snel naar Nederland moet komen want zijn vader heeft niet lang meer te leven. Er staat echter geen datum op het briefje en het is volgens de verhalen onmogelijk Nederland binnen te komen. Zonder enige informatie over wat hem te wachten staat, waagt Harmen het erop en probeert Nederland in te komen. Als dit hem via België lukt, wacht hem een zware en moeilijke tocht naar Friesland, waar volgens de laatste berichten zijn vader zou wonen.

Het idee achter het boek is erg origineel en ook wel beklemmend. De kans dat Nederland daadwerkelijk van de wereld wordt afgesloten is natuurlijk nihil, maar de manier waarop dat in Welkom Thuis is weergegeven is indrukwekkend te noemen. In een prettige schrijfstijl wordt de lezer meegenomen in een onherkenbaar geworden Nederland. In welke stad of regio Turksma ook komt, niemand weet wat er zich in de rest van het land afspeelt, waardoor de reis van Turksma van begin tot eind onvoorspelbaar en spannend blijft. De manier waarop het nieuwe, verscheurde Nederland is weergeven, is zeer goed doordacht. Hierdoor blijft het verhaal onvoorspelbaar, waardoor het steeds moeilijker wordt het boek weg te leggen.

Met Welkom Thuis heeft Winkels een zeer verrassende roman neergezet, die van begin tot het eind boeiend is. Het hele concept is zo uniek en prima uitgewerkt dat dit boek een echte aanrader is voor iedereen die weleens een boek leest.