MotorStorm: Apocalypse
Artificial Incompetence
Voor de singleplayer hoef je de banen niet meer compleet uit je hoofd te kennen voor ieder voertuig en ook niet langer een absurd hoog niveau te halen om te winnen. Dit komt door de verwijdering een van de zwaarste minpunten van MotorStorm: de belachelijke rubber-banding. Het keert niet merkbaar terug in Apocalypse, ze hebben het namelijk verholpen door de AI hersendood te maken. Hoe dom is het? Soms kunnen bijvoorbeeld stukken aarde die door de aardbeving omhoog rijzen een deel van de weg blokkeren. AI-tegenstanders zullen vaker wel dan niet volledig verrast zijn en in de val trappen. Hierdoor kon ik vaak een verloren race alsnog winnen.
Een andere gekkigheid is dat de AI zichzelf af en toe opblaast door teveel boost te gebruiken. Het meest stuitende voorbeeld hiervan dat ik aantrof was toen ik, op de pittigste moeilijkheidgraad welteverstaan, tweede stond bij de laatste lap met nog een stuk te gaan voor de finish. Het was op dat moment onmogelijk om de eerste plaats nog in te halen al zou ik al mijn boost gebruiken. Vijf meter voor de finish ontploft tot mijn grote verbazing de eerste plaats uit het niets waardoor ik hem alsnog kon inhalen. In feite had de AI compleet onnodig zelfmoord gepleegd en mij de overwinning cadeau gedaan. Zulke zware fouten zie je de grootste n00b nog niet eens maken.
De rubber-banding haalde me het bloed niet alleen onder de vingernagels,
maar ook teennagels vandaan. Het was absurd hoe erg de tegenstanders
konden 'valsspelen' door plotseling met onmogelijke snelheden aan je
voorbij te racen. Gelukkig is die frustratie nu weg, maar de keerzijde
is dus dat de singleplayer weinig uitdaging meer kent. Een oude frustratie keert overigens wél terug. Tegenstanders zullen je nog steeds zo agressief mogelijk van de baan
proberen te duwen zonder op hun eigen veiligheid te letten, wat in de praktijk
altijd resulteert in een kamikaze aanslag. Zwaar dom en irritant.
Levels, perks, unlocks!
Evolution Studios heef de online-modus rigoureus onder handen genomen. Het populaire progressiesysteem dat je tegenwoordig bij alle online shooters, maar bijvoorbeeld ook bij collega-racegame Blur, is nu ook in MotorStorm geïmplementeerd. Je zult dus na elke race allerlei punten verdienen voor eigenlijk alles wat je doet en in welke klassering je eindigt.
In dit geval zijn punten pokerchips, je kunt voor elke race wedden dat je een tegenstander uit de lijst kunt verslaan. Het bedrag dat je wedt kun je niet bepalen, de hoogte ervan wordt bepaald door de hoogte van je level en dat van je tegenstander. Als je vervolgens de weddenschap wint komt het geld in een pot en kun je ervoor kiezen om het gelijk te incasseren of opnieuw compleet te verwedden tegen een hogere uitkering. De multiplier van de uitkering gaat namelijk na elke gewonnen weddenschap omhoog. Door telkens alles of niets te spelen kun je dus al snel heel veel chips verdienen, of juist alles plotseling verliezen. Het is een interessante dynamiek die extra spanning toevoegt aan de race. Zeker omdat er op je scherm altijd de postitie van de tegenstander waarmee je tegen hebt gewed staat vermeld.
Bij een Call of Duty-achtig systeem horen natuurlijk ook zogenoemde perks. Dit zijn speciale extra vaardigheden die je kunt toevoegen aan je voertuig. In dit geval zijn dat bijvoorbeeld: ‘boost koelt sneller af', ‘als je botst kun je sneller de baan resetten', ‘betere grip', 'betere remmen', etc. Net als in CoD kies je een ‘loadout' van drie perks voor een specifieke race. Uiteindelijk heeft dit alles veel minder invloed dan in die shootergames, de gekozen vaardigheden zul je tijdens het racen amper merken en maken nauwelijks verschil uit. Het blijft desondanks een leuke toevoeging.
In plaats van wapens unlock je bij MotorStorm nieuwe types voertuigen, coureurs, en onderdelen om je voertuig te pimpen. De enige factor die de pret nog enigszins drukt zijn de laadtijden. Het duurt zeker een paar minuten voor een race opstart omdat er eerst spelers in de lobby moeten worden geladen. Vervolgens moet er gestemd worden op de baan, daarna moet je stap voor stap je auto, perks en weddenschappen kiezen en voor elk onderdeel krijgt iedereen ruim de tijd. Uiteindelijk wordt ook de baan geladen en kan de race beginnen. Je snapt het, het duurt eigenlijk te lang.
Conclusie
MotorStorm: Apocalypse is een lekkere arcade racer geworden met een goede twist. De gestroomlijnde singleplayer mét verhaal is toegankelijker en leuker geworden, maar veel minder uitdagend door de ezelachtige AI. Fans zullen misschien teleurgesteld zijn omdat het niet meer zoveel off-road is als vroeger en de tracks een stuk compacter zijn, maar gelukkig is er tenminste veel variëteit. De online-modus maakt in ieder geval een hoop goed, chips wedden voegt een extra laag spanning toe. Wel moeten de laadtijden verbeterd worden wil je dit urenlang spelen. Uiteindelijk is Apocalypse niet de stap vooruit geworden die ik na Pacific Rift had verwacht, desondanks is het een lekkere bombastische game die aanvoelt als een adrenaline-injectie in je teelballen.
Pluspunten |
Minpunten |
Cijfer |
+ Vernietiging tracks | - AI is hersendood |
7,0
|
+ Heel veel tracks! |
- Stad omgeving |
|
+ Online-modus |