DVD: Spanish Movie

De meeste mensen krijgen al kippenvel als ze een filmtitel kijken wat het woord 'movie' bevat. Dat in combinatie met de typische dikke rode letters en je hebt er weer een parodiefilm bij. Na Epic -, Scary -, Disaster -, Superhero -, Date - en natuurlijk Scary Movie (1 tot en met 4) is er nu een parodie gemaakt op een aantal Spaanse films met de logische titel Spanish Movie. Uiteraard heeft wijlen Leslie Nielsen een kleine cameo in één van zijn laatste films.

Ramira is de huishoudster in het enorme landhuis van Laura. Ze verzorgt de twee kinderen Siméon en Ofendia. Daarnaast woont ook de broer van Laura, Pedro San Antón, in het huis. Als Siméon wordt vermist, besluit Ramira om een lokaal medium in te schakelen. Maar eigenlijk is het een afleiding van Ramira en liegt ze alles bij elkaar tegen Laura.

In Spanish Movie worden verschillende Spaanse films op de hak genomen. Onder andere Pan's Labyrinth, No Country For Old Men, The Orphanage, [REC] en The Others. Het is bijna wel een vereiste dat je een paar van voorgaanse films gezien hebt, anders gaan de grappen compleet aan je voorbij. Daarnaast zijn ze weer van een typisch Scary Movie-niveau. Dus verwacht erg flauwe grappen en grappig bedoelde gesprekken, die net iets te lang doorgaan. Een positief punt is wel dat er geen poep- en piesverwijzingen in voorkomen.

Ook de onlangs overleden Leslie Nielsen speelt een klein rolletje in de parodiefilm. Helaas is deze cameo niet van een heel hoog niveau en wordt de stem van Leslie helaas overstemd door een Spaanse voice-over. De complete film is namelijk Spaans gesproken en ondanks dat het wel bij de setting van Spanish Movie hoort, kan het erg storend zijn om de 'grappen' uit de Nederlandse ondertiteling te halen. Het was beter geweest om de film gewoon in het Engels te houden.

Helaas is het weer niet gelukt om een hilarische filmparodie te maken die in de buurt komt van Scary Movie. Na deze parodie op het horrorgenre is het met de dikke-rode-letters-film niet veel beter geworden. Spanish Movie is verre van grappig en bezorgt hoogstens soms een glimlachje. De grappen zijn weer van het zelfde niveau als de voorgangers en duren elke keer weer net iets te lang. Wel bevat de film geen poep- en piesgrappen, zodat het niveau ook weer niet té laag is. Het is wel aan te raden om de geparodieerde Spaanse films eerst te bekijken, anders gaan sommige grappen compleet aan je voorbij.