CD: Grizzly Adams - Hombre Grande

Bij een naam als Grizzly Adams denk je aan een alternatieve indieband uit British Columbia of één van de Amerikaanse staten waar grote ruige gebergtes het beeld bepalen. Met een albumtitel als Hombre Grande zit je alweer een aantal staten zuidelijker, tegen de Mexicaanse grens aan, of in elk geval op een locatie waar de rode, diepe canyons zich uitstrekken door het landschap. Een zoektocht op het wereldwijde web laat echter zien dat we het allemaal niet zo ver hoeven te zoeken. Grizzly Adams blijkt een Utrechtse band te zijn, een doorstart van Boy Ler, en wordt gevormd door Daniel Papen, Martijn Loos en Guido Bastiaanse.

Muzikaal nemen ze een unieke plek in in het Nederlandse muzieklandschap, geen top 40 rock à la Kane, Krezip of Racoon, geen levensliederen in moederstaal en ook geen electronica. Grizzly Adams lijkt totaal niet Nederlands eigenlijk, maar zou zo door kunnen gaan voor dat alternatieve indiebandje uit de desolate dorpjes in de bergen van Noord-Amerika. Het drietal bedient zich van donkere, melancholieke nummers die langzaam uitgerold worden. Pajama Day van Claw Boys Claw komt nog het meest in de richting qua Nederlandse vergelijking. In 'Hello Dan' klinkt de diepe stem van Papen over een spookachtig pianoriedeltje heen, en je kan niet om de vergelijking heen: dit is het Nederlandse equivalent van de Tindersticks, Morphine of Nick Cave.

'Waiting For' bevat vleugjes David Bowie en Lou Reed die nog zwaar aan de drugs zitten. 'Don't Come' heeft een prachtige fragiele piano-intro die meteen voor kippenvel zorgt en zo op Coal van de Devastations of op een betere Morphine plaat zou passen. Op 'Desire By Blue River' komt de Nick Cave in Papen en kompanen naar boven. Het nummer is iets ruiger en harder, de vocale uithalen halen het schuurpapier door de keel. Die uithalen komen in de titeltrack op gezette tijden van de gitaar en de track zou als magistrale filmmuziek kunnen dienen, wat een heerlijk nummer. Liefhebbers van bovengenoemde parallellen hebben er een lieveling uit eigen land bij. Grizzly Adams is gemaakt voor de donkere en korte dagen, een band om echt naar te luisteren en om te koesteren. Voor wie de duisternis in het echt wil beleven: de komende weken speelt de band in Rotterdam en Utrecht.