Kingdom Hearts: Birth By Sleep

Naast de gewone aanvallen en de aanvallen uit het command-menu, kent de game nog wat mogelijkheden op het gebied van combat. Zo is het mogelijk om een zogenaamd d-link te vormen met de personages die je tegenkomt in de game. Wanneer je een d-link maakt, neem je tijdelijk de aanvallen over van de personage waar je mee linkt. Veel personages hebben unieke aanvallen die je niet terug zal vinden in je eigen command menu en het is af en toe leuk om eens te kijken wat andere personages te bieden hebben. Ik zeg ‘af en toe leuk' omdat het naar mijn gevoel geen nuttige toevoeging is aan de game. Ik heb de d-link vrij weinig gebruikt omdat ik sterker was in gevechten wanneer ik mijn eigen commands gebruikte. Dit vanwege het feit dat je op deze commands ingespeeld bent. Wil je het dan toch gebruiken? Gebruik het dan met regelmaat en hou vast aan één personage. Op deze wijze is het tof, gezien je dan kunt wisselen tussen twee command-menu's die je beide goed kent.

Nog een toevoeging is de command style. Dit zijn speciale vormen die je aanneemt na het succesvol uitvoeren van een aantal aanvallen. Heb je tijdens deze aanvallen gebruik gemaakt van vuur-magie, dan zal je keyblade omhult worden door vlammen en val je snel en dodelijk aan. Gebruik je tijdens deze command style ook nog elektrische en ijzige aanvallen, dan zal je een soort optimale vorm aannemen waarbij je keyblade een lang en krachtig zwaard vormt. In de eerste uurtjes zal je hier niet bewust mee bezig zijn en ben je blij wanneer het gebeurt, maar naarmate de game vordert zal je hier systeem in ontdekken en er maar al te graag gebruik van maken om de perfecte serie van aanvallen te vormen. Tot slot kun je gebruik maken van Shot Lock. Hiervoor houd je de schouderknop om je te focussen op één vijand ingedrukt, waarnaar er een vizier verschijnt waarmee je enkele vijanden kunt markeren. Door vervolgens goed te timen met het indrukken van op het scherm verschijnende knoppencombinaties, kun je projectielen afvuren op de tegenstanders. Ook de Shot Lock komt in meerdere vormen en het is zeker de moeite waard om hier mee te experimenteren.

Zoals je kunt lezen is de combat van Kingdom Hearts redelijk op de schop gegaan. Toch voelt het in zijn geheel bekend en is het slechts een kwestie van minuten voordat je je thuis voelt in het nieuwe systeem en de bijbehorende controls. Ik heb zelden zo'n fijne RPG gespeeld op de handheld van Sony zonder na een half uur al kramp in mijn vingers te krijgen. Grafisch is de game in ieder geval van zeer hoog niveau. De werelden zijn iets kaler dan de PlayStation 2-games, maar dit wordt goed gecompenseerd door de talrijke hoeveelheden aan vijanden op het scherm zonder drops in de framerate, mits je de processorsnelheid van de PlayStation Portable iets hoger zet bij de configuraties. De lipsyncing in de game is bij sommige close-ups en cutscenes aangepast aan de Engelse taal, maar helaas te weinig om volledig te overtuigen. De muziek zal Kingdom Hearts-fans bekend in de oren klinken, aangezien de meeste muziek al eens eerder voorbij is gekomen in de games. Mix dit met de nieuwe deuntjes, een sterke soundtrack en voice-recording en je hebt een presentatie waar je u tegen zegt.

Kingdom Hearts: Birth By Sleep is een zeer complete Kingdom Hearts-game geworden die zich kan meten met zijn broers op de PlayStation 2 en in sommige aspecten zelfs overstijgt. Het uitgebreide combat-systeem stimuleert mensen om te experimenteren met verschillende speelstijlen en zorgt er voor dat je nooit zal zuchten wanneer er weer een lading vijanden op je scherm verschijnt. Combineer dit met een uitstekende sfeer en verhaal die Square-Enix neer weet te zetten en je hebt één van de beste PlayStation Portable-games van dit moment te pakken.

Cijfer
+ Uitgebreide combat
- Werelden soms wat kaal