Kingdom Hearts: Birth By Sleep

Kingdom Hearts: Birth By Sleep is exclusief verkrijgbaar voor de PlayStation Portable

Als Disney-fan van het eerste uur (vanaf mijn geboorte) was ik enkele jaren terug ontzettend blij met de game Kingdom Hearts. Disney-figuren, Final Fantasy-figuren en kleurrijke omgevingen die samen komen in één RPG klonk bij mij als muziek in de oren. Na enkele succesvolle delen en uitstapjes naar de GBA en Nintendo DS, keert de serie terug naar de platforms van Sony. Hoewel het nog altijd wachten is op de eerste Kingdom Hearts op de PS3, lijkt Kingdom Hearts: Birth By Sleep de toon alvast te zetten op de PlayStation Portable.

Kingdom Hearts: Birth By Sleep vertelt het verhaal van Ven, Aqua en Terra. Deze drie strijders worden opgeleid door een grootmeester, maar al snel gaat het mis. Aqua voltooit de training, maar vanwege de aanwezige duisternis in zijn hart haalt Terra het niet. Terra vertrekt en Ven gaat erachteraan. Aqua is genoodzaakt om Ven terug te halen en op zoek te gaan naar Terra. Mensen die Kingdom Hearts 2 hebben uitgespeeld hebben wellicht genoten van de mysterieuze video die na de credits te zien was. Birth By Sleep is om deze gebeurtenis heen gebouwd en zal veel antwoorden bieden. Belangrijk om te melden is dat Birth By Sleep zich afspeelt voor alle andere Kingdom Hearts-games. Ook dit zal je op meerdere manieren terug gaan zien in het verhaal.

In tegenstelling tot de voorgaande Kingdom Hearts-games, is het in Birth By Sleep mogelijk om drie verschillende verhaallijnen te volgen, namelijk die van Ven, Aqua en Terra. Allen bezoeken dezelfde werelden, maar elk zal unieke omgevingen binnen deze werelden verkennen. De verhaallijnen duren elk ongeveer twaalf uur. Na het uitspelen van deze verhaallijnen kun je nog een extra chapter unlocken om het definitieve einde van de game te ontdekken. Hierdoor zal je wel minder variatie zien in het type werelden en zal je minder Disney-figuren tegenkomen dan in de voorgaande games, en dat is jammer. Omdat je minder lang met hetzelfde personage speelt vergeleken de voorgaande games, vindt er minder hechtig plaats met de personages en ontbreekt de opbouw naar een echt episch einde. Toch weet Square-Enix bij mij punten te scoren met de originaliteit van het idee en de manier waarop de verhaallijnen verweven zijn, is ook erg sterk gedaan.

De Kingdom Hearts-serie is niet alleen geroemd vanwege de sfeer die de games neerzetten, maar ook vanwege het dynamische en soepel werkend combatsysteem. Omdat de PlayStation Portable iets minder knoppen heeft dan de PlayStation 2, heeft Square-Enix het combatsysteem enigszins op de schop gegooid. Je hebt nog steeds het command-menu in de linker onderhoek van je scherm, maar het navigeren gaat anders. Aan het begin van de game kun je hier slechts enkele commands neerzetten zoals een krachtige mêlee-aanval of een magische aanval. Deze aanvallen activeren doe je met één enkele knop. Na het gebruik van een command heeft deze tijd nodig om te herladen en zal je command-menu automatisch naar de volgende command springen. Zelf navigeren met de d-pad is ook mogelijk. Gaandeweg verdien je meer slots voor je command-menu en vind je krachtigere aanvallen die je in je eigen volgorde kan zetten.

Wat ook nieuw is in Kindom Hearts is de mogelijkheid om commands samen te smelten om nieuwe aanvallen te vormen. Er zijn behoorlijk wat combinaties te maken en dit houdt de game fris, gezien je om het uur weer enkele nieuwe commands op je menu hebt staan. Door je commands te gebruiken stijgen deze in level en wanneer een samengesmolten command het maximale level bereikt, zal je extra ability die je hebt toegewezen bij het samensmelten kunnen gebruiken, zelfs wanneer je de samengesmolten command niet meer in je menu hebt staan. Het levelen van deze commands kun je ook doen door een soort monopoly te spelen via het hoofdmenu. Hoewel dit spel nog best leuk was om te spelen, is het leuker om je commands gewoon in de strijd te gebruiken. Er is behoorlijk wat ruimte voor het naar eigen smaak inrichten van je command-menu, waardoor er vele stijlen mogelijk zijn. Natuurlijk kun je ook nog altijd combo's maken door gewoon met je keyblade te slaan, maar zelf gebruikte ik op den duur vaker mijn magie dan mijn keyblade.