FIFA 09

De bal is rond. Het basisprincipe van voetbal. De bal hoort zowel voorspelbaar als onvoorspelbaar te zijn. Jawel dames en heren, het is mij, Johan Cruijff. In voorgaande delen kreeg je vaak het idee dat de bal onderdeel was van jouw animaties, van jouw speler. Vergeet dat hele principe en denk aan een bal die aangestuurd moet worden door de speler, die continu wordt bespeeld of geblokkeerd. De bal is een los projectiel en hier zul je helemaal opnieuw mee moeten leren spelen. Natuurlijk kan een doorgewinterde FIFA veteraan naar hartelust spelen, maar net als in Portal gaan we lekker over momentum praten. Zo kun je met de bal aan je voet lekker gaan dribbelen, maar je loopt het gevaar tegen een harde block of tackle aan te lopen. Gebruik liever de rechterstick om de bal voor je uit te spelen en er vervolgens achteraan te rennen, want op deze manier ben je een stuk sneller en minder kwetsbaar. Ook voor ballen door de lucht is het belangrijk goed te bedenken hoeveel kracht je achter de bal gooit. Het voordeel van deze nieuwe aanpak is de heerlijke onvoorspelbaarheid van het potje voetbal en de onverwachtte, mooie momenten die je graag nog een aantal keer terug wilt zien.

Voor iedereen die graag de sport schenentrappen beoefent, met name bij een achterstand, is er goed nieuws. In FIFA 09 onthoud de vriendelijke scheids elke overtreding. Maak je een overtreding die je geel oplevert? Geen zorgen, want in het geval van voordeel heb je er totaal geen winst op geboekt en kun je nog een goal tegen krijgen ook. Zodra het spel weer stil ligt zal de scheids je even komen opzoeken en je alsnog op de bon slingeren. Dit keer wordt de voordeelregel sowieso beter toegepast, waardoor het een stuk prettiger spelen is. Een keerzijde van deze medaille kwam ik tegen in een online match met een kleuter. Een doorgebroken Ruud sprint richting goal. Hij begint al wat meer te zweten, omdat hij weet dat hij een keepertje makkelijk aankan. De keeper raakt in paniek en spurt op onze grof gelipte Ruud af, waarna onze kerel natuurlijk soepel de bal over de keeper stift. Net op tijd, naar het blijkt, want de keeper deed nogal stout door Ruud op zijn kanis te trappen, foei! Gelukkig werd er voordeel gegeven en stuiterde de bal langzaam maar zeker het vijandelijke doel in. Helaas voor mij duurde dit blijkbaar net iets te lang, want een fluitsignaal volgde vlak voor het goal daadwerkelijk bereikt was. Tot mijn verbazing werd mijn goal volledig genegeerd, de keeper kreeg rood en ik kreeg een vrije trap. Gelukkig had mijn opponent geen headset, want zijn gelach had ik voor geen goud willen horen. Redelijk zuur aangezien deze goal mijn verlies had kunnen omschakelen naar een gelijkspel en eventueel winst.

Sinds het begin der tijden vroegen de holbewoners zich af wanneer ze nou eindelijk eens online konden. Blurgh Gates had hier nog geen antwoord op en vroeg aan hun wat ze online eigenlijk wilden doen. Het antwoord op deze vraag hadden ze niet, want er was ook echt geen ruk om online te doen. Vandaag de dag is dat gelukkig anders. FIFA 08 was al een festijn om online te spelen en dit jaargang doet daar niet voor onder. Snelle match-up zorgt ervoor dat je binnen no-time aan het goochelen bent tegen Fransen met de baard in hun keel. De be-a-pro mode is uitgebreid tot de volgend jaar pas verwachtte tien versus tien mode. Hoewel dit een leuk potje voetbal kan opleveren kan het ook uitmonden in iets triests, wat dus elke keer afhankelijk is van iemand anders. Eigenlijk zou deze mode gekoppeld moeten worden aan de singleplayer variant, waardoor je gelijken tegenover je hebt en dus onderscheid kunt maken tussen F.C. De Kampioenen en F.C. Waarismnfeestneusgebleven.

In de variant voor jezelf is dit jaar veel meer te beleven. Sterker nog, het is een goed opzichzelfstaande mode. Je kiest een speler, of maakt er een na. De creativelingen onder ons zullen naast zichzelf ook een Chuck Norris of Mr. Bean op het veld gooien. Uiteraard zou een Chuck Norris speler vals zijn, aangezien hij bepaalt wie er wint, ongeacht hoeveel goals de tegenpartij maakt. Ook speelt Chuck altijd alleen, waardoor de gemoederen in het elftal hoog op kunnen lopen. Wanneer je je team hebt gekozen zul je merken dat je niet meteen naast sterren als Ronaldinho staat te pronken met je shirtje, maar tussen de B-keuzes. Je zult jezelf volledig moeten bewijzen om zo uiteindelijk in het eerste elftal te mogen paraderen en de aandacht van jouw nationale team te trekken. Dit bewijzen gebeurt niet door veel goals te maken, maar door goed te spelen. Zorg dat je altijd staat waar je moet, loop jezelf vrij, vraag om de bal en passeer hier en daar een speler. Goals zijn van minder belang dan je persoonlijke prestatie. Hou je helemaal niet van spelen als één speler, dan kun je altijd nog de oude, vertrouwde manager mode kiezen, waarin je gewoon de seizoenen speelt met je team en transfers maakt, of de tournament mode, waarin je lekker een tournooitje afwerkt voor de beker/schaal/cup/gouden slof.

Het is pas een feest, als Terror Jaap (copyright) is geweest. Wanneer je in de allerlaatste minuut de gelijkmaker scoort of het winnende goal, dan krijg je (mits je volume hoog genoeg staat) de indruk dat Jaap je stulpje in is geslopen en in je oor staat te tetteren. Bij een 4-0 achterstand maakt die ene goal ook niets meer uit en blijkt Jaap nergens aanwezig te zijn, oftewel een geluk bij een ongeluk. Wanneer je spelers het stadion betreden knalt de voetbalsfeer je huiskamer in en kun je achterover leunen van genot. De voetbalervaring wordt compleet gemaakt door goede geluidseffecten en een heerlijk dynamisch publiek. Het enige dat af en toe nog ontbreekt is het random gebrul van de coach, die even vergeet dat er een microfoon vlak onder z’n toeter staat.