Crysis: Warhead

Hoe zou het zijn om Crysis vanuit een ander perspectief te spelen? Nou, mannelijke en vrouwelijke gamers dat kun je nu zelf uitproberen in Crysis: Warhead (CW). De verhaallijn van deze stand-alone game loopt namelijk parallel aan die van de originele Crysis. Verwacht alleen geen echte opvolger, maar eerder een aanvulling aan de al vertelde Crysis verhaallijn. CW zal je een ander perspectief van de alien invasie tonen dat langzaam het eiland opslokt en een wereldwijd probleem zal gaan vormen.

In Crysis: Warhead speel je dit keer niet als de gehoorzame Jake “Nomad” Dunn, maar als de Britse en rebelse Sergeat “Psycho” Sykes. Psycho’s perspectief zal de fans een interessante kant laten zien van het Crysis-universum. Gamers zullen ontdekken hoe Pyscho’s mentaliteit en vooral beoorelingsvermogen wordt aangetast door de steeds escalerende situatie.
Zoals ik net aangaf loopt het verhaal van Crysis: Warhead parallel aan die van Crysis, maar hij begint niet bij het begin. Mensen die Crysis nog nooit hebben gespeeld zullen wel enkele vraagtekens bij de verhaallijn hebben, maar je wordt redelijk goed op weg geholpen met een mini-tutorial en gesprekken die refereren naar Crysis. Voor de mensen die Crysis al hebben gespeeld en nieuwsgierig zijn naar wanneer Psycho’s avontuur precies begint. Nou, je begint een stukje net nadat je te horen krijgt dat de leider van het team ‘Prophet’ MIA (Missing In Action) is. Hierdoor zijn Nomad en Psycho de heren die hun missie tot een eind moeten brengen. Net als in Crysis is Nomad bezig op de ene helft van het eiland en Psycho op de andere helft. Hier is waar het avontuur voor jou begint maar dan als Psycho. Net nadat het transportvliegtuig is neergestort en jij als Psycho de jungle (tutorial) hebt doorworsteld, arriveer je bij een verlaten en in brand gestoken dorp. Gedurende het rondkijken wordt Psycho geraakt door een enorme EMP. Net voordat Psycho Knock-out van de klap op de grond valt ziet hij de Koreanen iets buitenaards meenemen in een container. Na een kort ‘dutje’ krijgt Psycho de opdracht om de buitenaardse lading te achtervolgen en deze koste wat kost uit de handen van de vijanden te houden. Gedurende deze reis zal Psycho vele unieke tropische gebieden en ijsvlaktes moeten oversteken die nog nooit eerder vertoond zijn in de voorgaande Crysis.

Nu de aanleiding voor het avontuurtje bekend is, gaan we over naar de gameplay in CW. Mocht je al Crysis hebben gespeeld, dan zullen de controls en nanosuit krachten in CW bekend zijn. Voor de mensen die het nog nooit hebben gespeeld, hier een korte uitleg: In de FPS-shooters Crysis en Crysis: Warhead is het mogelijk om de krachten van de nanosuit te gebruiken die jij als hoofdpersoon draagt. Dit pak kan je verscheidene voordelen opleveren in verscheidene gevechtssituaties. Standaard staat het pak op ‘Maximum Armor’, dit levert jou als speler de meeste bescherming tegen kogels en dergelijke. ‘Maximum Strength’ zal je lichaam twee keer zo sterk maken, hierdoor kun je grote objecten oppakken, veel schade toebrengen in vuistgevechten en heel hoog springen. Daarnaast heb je ‘Maximum Speed’, deze zal jou twee keer zo snel laten rennen. Tot slot heb je ‘Maximum Cloak’, deze stand laat je onzichtbaar worden. Deze krachten zul je nodig hebben om de enorm grote speelgebieden vol vijanden te trotseren. Al deze vaardigheden vereisen energie en zullen dus tactisch moeten worden ingezet om verscheidene situaties te overbruggen.

Crysis: Warhead voegt naast een ander perspectief en andere gebieden, ook nieuwe voertuigen toe. In CW zul je nu onder andere kunnen rijden in een hovercraft en een bepantserd scout-voertuig. Daarnaast zijn er ook twee nieuwe wapens toegevoegd aan het al bestaande arsenaal. Ook hebben enkele Aliens nieuwe toevoegingen in dit deel, zo zullen er naast het traditionele blauwe ook groene voorkomen, deze voorziet alle omringende aliens van energieschilden. Daarnaast is er een grotere oranje uitvoering van de aliens die niet ijs, maar vuurballen afschiet. De aliens hebben naast nieuwe vrienden, ook een boost gekregen in hun AI en door de verscheidenheid in aliens zullen ze vaker effectief samenwerken om jou zo snel mogelijk dood te maken. Ook de Koreanen hebben een upgrade gekregen in hun AI en zullen je daardoor veel effectiever opsporen en uitschakelen dan voorheen.
Over het algemeen is Crysis: Warhead een tikkeltje moeilijker, uitdagender en vooral realistischer dan Crysis. Voldoende uitdaging en vernieuwing dus voor de Crysis-fans. Wat de fans alleen niet fijn gaan vinden is het aantal uurtjes dat Crysis: Warhead biedt. De game is namelijk al in gemiddeld zes uur uit te spelen, maar dat was te verwachten voor een expansion.

Naast de AI hebben ook de graphics hier en daar enkele poetsbeurtjes gekregen. Het spel is ook nog eens lichter gemaakt voor de hedendaagse PC’s. Hierdoor hebben de mensen met geen monster-pc ook toegang tot redelijk goede graphics en betere framerates. Wat Crysis: Warhead nog wel blijft hebben net als Crysis, zijn bugs. Het zijn miniscule bugs en zijn lang niet zo groot en erg als in Crysis, maar ze zijn er nog wel.
Wat wel enorm opvalt, zijn de geluiden en muziek in de game, het is allemaal net iets zuiverder dan voorheen en de soundtrack die je hoort afspelen gedurende laadschermen, hoofdmenu en in-game zijn weer heerlijk indrukwekkend.