Sins of a Solar Empire

Een nadeel is wel dat dezelfde enorme hoeveelheid informatie die nu eenmaal uit een galactisch rijk voort vloeit nu allemaal real-time gecheckt moet kunnen worden. De interface gaat hier heel handig mee om, veel informatie is in één oogopslag te zien, en de informatie die dat niet, is springt tevoorschijn door met de muis over een bepaald blokje heen te gaan (zo zijn bronnen van inkomsten te zien door de muiscursor over de bepaalde resource te houden, netjes onderverdeeld per planeet). Het is echter nog niet perfect, zeker later in een spel is er soms meer nuttige informatie dan de interface aankan. Het is echter te betwijfelen in hoeverre dit een probleem van de interface is, die zeker zeer goed in elkaar steekt, en in hoeverre het nog de drang naar het micro-managen van de economie is, terwijl je je als speler eigenlijk zou moeten richten op de gevechten die plaatsvinden. Wie weet moet je als speler simpelweg bepaalde klassieke 4X-concepten loslaten later in de game, iets wat wel moeilijk kan zijn.

Nu het toch over de gevechten gaat, het zal in het begin van een spel opvallen dat elk schip verdacht stevig is. Het is in het begin niet ongebruikelijk om, ondanks een grote overmacht, toch nog minutenlang bezig te zijn om één enkel fregat kapot te krijgen. Later in een spel komt dit echter zeer van pas, juist omdat de schepen vrij robuust zijn ligt het tempo van het spel niet te hoog, de stress wordt aardig binnen de perken gehouden zeg maar. Als alles eenmaal gesmeerd loopt in een ruimteslag is het zeker aan te raden om de interface gedeeltelijk uit te schakelen met de druk van een knop en simpelweg te kijken naar de ruimteslag die plaats vindt. Toegegeven, het is nog niet zo indrukwekkend als bijvoorbeeld Homeworld, maar de game mag er qua mooie intergalactische laserstralen zeker zijn.

Wat ook een erg leuke toevoeging is, zijn de piraten. Deze oncontroleerbare factie kijkt eens in de zoveel tijd op wiens hoofd er de hoogste prijs staat, en stuurt dan een flinke aanvalsvloot op die persoon af. Het leuke is dat de spelers zelf de prijs in handen hebben, zeker omdat wordt aangekondigd dat de piraten een nieuwe vloot klaar hebben staan wordt het een soort veiling voor wie de lul is. Ook tactisch zijn deze piraten zeer handig als afleidingsmaneuvre voor een eigen aanval op een bepaalde speler.

Een nadeel van de game is wel dat de AI niet echt geweldig is, de game komt pas echt tot zijn recht als hij tegen andere mensen gespeeld wordt, zoals eigenlijk met elke strategie-game wel het geval is. Aan de andere kant heeft de uitgever in het verleden wel bewezen nog jarenlange support te bieden voor hun games, dus de verwachting is zeker dat de AI in de toekomst een stuk beter zal worden.

Een ander gemis is het gebrek aan een goede uitgebreide tutorial, sommige belangrijke aspecten (zoals de piraten en de verschillen tussen de rassen) komen helemaal niet naar voren en ook de manier waarop dingen uitgelegd worden is wel erg klassiek. Anno 2008 verwacht ik niet meer lappen met tekst te moeten lezen om te begrijpen waar ik wat kan vinden, laat staan dat bepaalde essentiële functies van het spel compleet niet uitgelegd worden.