The Orange Box

In 2005 verscheen de gratis PC-game Narbacular Drop op het internet. In deze game, gemaakt door een aantal studenten van het DigiPen institute of technology, moest je als de gevangen genomen princes No-Knees ontsnappen. Nadeel hierbij was dat je niet kon springen, wat het ontsnappen er niet makkelijker op maakte. Als speler moest je handig gebruik maken van de mogelijkheid om zogeheten portals te openen om te ontsnappen. Deze portals, die je kon plaatsen op elk niet-metalen oppervlak verbonden twee punten met elkaar. Alles wat er aan de ene kant in ging kwam er aan de andere kant weer uit en vice-versa. Net als allerlei media zag ook Half-Life ontwikkelaar Valve wat een geweldige game de studenten gemaakt hadden. Men nam de studenten in dienst en zette ze aan het werk aan een nieuwe game met ruwweg hetzelfde concept, Portal.

In Portal speel je als de vrouw Chell. Je ontwaakt uit een statisbed en bevind je in een kubus die van de basisbenodigdheden voor een mens voorzien is. De computerstem GLaDOS informeert je dan dat je meerdere testen moet gaan doorlopen, en natuurlijk gehoorzaam je. Na korte tijd zal je het eerste deel van de portal gun verkrijgen, waarmee je portals die exact hetzelfde zijn als in Narbacular Drop kunt gaan vormen. Het eerste deel laat je echter enkel het blauwe portal creeëren, en niet het tweede rode portal van de link. Tijdens de eerste paar testgebieden die GLaDOS je zal laten doorlopen zal je dan ook alleen blauwe portals moeten maken en staan de rode al op de juiste plaatsen. Later zal je echter ook de mogelijkheid verkrijgen de rode portals te maken.

In de game doorloop je zoals gezegd een serie tests. Deze serie, van in totaal 19 tests, vormt de basis van de game. De eerste paar tests zullen de meeste mensen niet meer dan een paar minuten kosten. De laatste tests zijn echter behoorlijk lang. Gaandeweg leer je steeds meer trucjes met de portalgun. Zoals hoe je extra momentum kunt opbouwen door van hoog af in een portal te vallen. De opbouw van de game is erg goed gedaan, je leert telkens weer een paar nieuwe dingen. Die je weer nodig hebt om de uiteenlopende uitdagingen te overkomen. Uitdagingen die kunnen uiteenlopen van een grote kamer vol met turrets die je zomaar dood kunnen schieten tot het activeren van een aantal liften. Met hier en daar aanwijzingen op de grond is het nooit eeuwig dubben hoe een puzzel op te lossen. Het nadeel hiervan is wel dat de game niet erg lastig is. De gemiddelde speler zal met de gewone game weinig moeite hebben en deze dan ook snel voltooien. Snellere spelers zullen hier zo�n 2,5 uur over doen, anderen ergens tot een 3,5 à 4 uur.

Let wel dat dit een stel geweldige uurtjes gaming zijn. Portal bevat namelijk geen seconde nutteloos oponthoud, geen saai moment of ook maar iets dat niet de game verbetert. De ontwikkelaars hebben er voor gekozen om het tot de basis te beperken, zoals het eigenlijk ook gewoon hoort bij een goede game. En er is veel, érg veel, om leuk te vinden aan Portal. Zo is de sfeer en aankleding van de game erg leuk gedaan. De game speelt zich af in een styriele laboratorium-omgeving, een setting die erg leuk wordt gemaakt door het erg droge en amusante commentaar van GLaDOS tijdens levels. De manier waarop je geïnformeerd wordt over wat een level in petto heeft aan gevaren bracht regelmatig een glimlach op mijn gezicht.

Positief is ook dat die paar uurtjes niet de hele game vertegenwoordigen. Ben je klaar met de gewone game dan kun je met de bonusmaps aan de slag. Deze zijn verdeeld in twee categorieën, te weten challenges en advanced maps. Bij de challenges is het de bedoeling met zo min mogelijk portals, in zo min mogelijk tijd of in zo min mogelijk stappen een testkamer te voltooien. Dit kan nog knap lastig zijn en lang niet elke speler zal het geduld hebben om de challenges te voltooien. Iets makkelijker zijn de advanced maps. Dit zijn dezelfde zes testkamers die je bij de challenges moet doen, maar dan met een aantal wijzigingen. Deze wijzigingen maken de map flink wat lastiger en verzorgen weer wat extra uitdaging voor de speler. Heb je alles gehad, wat qua speeltijd ook nog wel meevalt, dan is het wachten op de toevoeging van extra maps door Valve of door de community. Gelukkig is er een goed systeem voor het inladen van door users gemaakte maps, jammer is dat er geen simpele map editor bij de game zit, dit had Portal in één klap een zeer duurzame game kunnen maken daar de game bij uitstek geschikt is voor door users gemaakte content.

Portal is een erg leuke game geworden. Lang ben je er niet zoet mee, maar in een bundel met vier andere games en een losse prijs van $20 mag je eigenlijk niet klagen over de duur. Temeer niet omdat je een paar erg leuke uurtjes entertainment voorgeschoteld krijgt. Portal is één van de leukste puzzelgames die ik in jaren gespeeld heb, niet alleen dankzij een leuke toegankelijke gameplay maar ook dankzij de flinke dosis humor die de game kent.