The King Of Fighters: Maximum Impact 2

The King Of Fighters is wellicht de langst lopende fighter-serie, misschien zelfs de langst lopende game-serie. Zo\'n lange reeks gaat vaak gepaard met gameplay-wijzigingen die niet altijd even goed uitpakken. The King Of Fighters is daar geen uitzondering op, na wat experimenten in het oude vertrouwde 2D-vlak besloot men om met Maximum Impact een sidestep te maken in het domein van Tekken, Soul Calibur, Dead or Alive en Virtua Fighter: de 3D fighters. Na een redelijk succesvolle eerste poging doet SNK Playmore met Maximum Impact 2 nog een gooi om een voet aan de grond te krijgen in de 3D-kringen.

De gehele serie King Of Fighters staat op een drietal pilaren; de fight-engine, de personages en het overheersende gevoel. Met alle ervaring die SNK inmiddels in fight-games heeft opgedaan, mag de fight-engine niet minder dan strak, goed en solide zijn. En dat is hij gelukkig dan ook niet. De personages reageren direct op de drukken op de knoppen, en elk personage heeft ook een andere speelstijl die van invloed is op hoe het gevecht verloopt. Dit verlengt de herspeelbaarheid van de game ook enorm, want na met de razendsnelle Mai gespeeld te hebben zul je een compleet andere ervaring ondergaan dan wanneer je met de koele en berekenende Iori speelt. Niet alleen de moves zijn anders, maar de algehele vechtstijl dwingt je tot een volledig andere tactiek.

Dit is natuurlijk niets waard als je maar vijf karakters hebt om uit te kiezen. SNK heeft de gamer voorzien van niet minder dan vierentwintig karakters waar je direct uit kunt kiezen. Alsof dat niet genoeg is heeft SNK nog een hele lading unlockable characters voor je in petto, waaronder de voor fans legendarische Billy Kane.
De personages zien er stuk voor stuk goed uit, hoewel SNK ook op de tietentrein gesprongen lijkt te zijn. Mai was altijd al redelijk sexy en gewaagd, maar ze is inmiddels van een behoorlijk cup C in Maximum Impact 1 naar een flinke DD verhuisd in deel 2. Ook Lien is behoorlijk gegroeid sinds het vorige deel. Gelukkig is de focus op de boezems van de dames niet ten koste gegaan van de gameplay, en hebben bovendien niet alle vrouwelijke karakters deze behandeling ondergaan. De Tae-Kwon-Do meesteres Chae heeft bijvoorbeeld nog altijd de lieflijk kleine borstjes die ze altijd al had.

De karakters zijn ten opzichte van het eerste deel grafisch flink verbeterd, waar men eerst leek te opteren om zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke sprites-graphics te blijven, heeft SNK besloten met Maximum Impact 2 de mogelijkheden van 3D beter te benutten. Dat heeft zich uiteindelijk geuit in meer details en overtuigendere personages. Achteraf gezien een goede beslissing dus. De audio-afdeling van deze game is exact wat je mag verwachten bij een fighter. Opzwepend, emotioneel en niet tot op het irritante aan toe op de voorgrond aanwezig. De voice-actors zijn goed gekozen, elke stem past ook echt bij de karakters. Niet dat je ze vaak hoort, alleen tussen de gevechten door zullen ze je een beetje uitdagen, maar een goede stem is wel van belang om de believability hoog te houden.

Tenslotte dan die derde pilaar: het overheersende gevoel. Naar mijn idee onderscheidt dit King Of Fighters van elke andere fighter. Natuurlijk zijn Tekken en Bloody Roar toffe fighters op zichzelf, maar het concept en geschiedenis van The King of Fighters verplicht de game bijna om iets extra\'s te brengen. The King Of Fighters draait om gevechten tussen de besten van de besten, de elite van alle fightinggames die SNK heeft uitgebracht. De vertaling van dat gevoel van 2D naar 3D gaat niet altijd goed, maar met Maximum Impact 2 zijn de ontwikkelaars daar behoorlijk goed in geslaagd. De game speelt op een geweldig hoog tempo, zelfs met de langzamere karakters, maar nooit van dien aard dat het niet te volgen is. Je hebt constant het gevoel dat je je personage volledig onder controle hebt, mede dankzij de strakke controls. Vooral bij matpartijen tussen twee snelle personages lijkt het soms wel alsof je naar een anime zit te kijken, waardoor je alleen maar met een glimlach kunt verliezen. Om daarna met verbeten gezicht de tweede ronde te winnen uiteraard.

Over het algemeen genomen doet The King Of Fighters: Maximum Impact 2 niets echt spectaculair goed. Het is een superdegelijke fighter zonder noemenswaardige uitschieters naar boven of beneden. Het doet ook verder helemaal niets nieuws, het biedt je exact wat je mag verwachten van een vechtspel: Strakke controls en vette, snelle actie op het scherm.