MotorStorm
Door de opzat van verschillende routes doet Motorstorm erg chaotisch aan. Terwijl je met je racingtruck door de modder scheurt, kun je boven je de buggy\\\'s, quads en bikes zien springen. Door het gebrek aan pop-ups kun je dat soort taferelen ook in de verte aanschouwen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk dat je verderop een quad een sprong net niet ziet halen en kapot slaat tegen de rotsen. Even later rij jij onder de plek van het ongeluk door terwijl het quad-onderdelen op je dak regent.
In MotorStorm is bovendien vrijwel niets van te voren geprogrammeerd. Bijna alles wordt door de Havok physics-engine geregeld waardoor elk hobbeltje, kuiltje en zelfs onderdelen van een kapotte tegenstander van invloed zijn op jouw voertuig. Ook hier geldt dat de mate van invloed verschilt per klasse. Bikes zullen een kleine sprong maken bij het raken van een hobbel of onderdelen, terwijl vrachtwagens amper verschil zullen merken en losliggende onderdelen worden simpelweg opzij geschoven. Het gevolg hiervan is dat de omgeving niet langer een passieve rol als achter- en ondergrond vervult, maar nu daadwerkelijk een factor in de race is.
De soundtrack van MotorStorm is zo dicht bij perfectie dat het bijna eng is. Normaal gesproken wekken te veel achter elkaar geplakte verschillende muziekstijlen vaak irritaties op, maar in MotorStorm werkt het. Van rock tot country en van metal tot drum \\\'n bass, je hoort het allemaal voorbijkomen tijdens het racen. Doordat elk nummer gewoon perfect bij de feel van MotorStorm past, stoort het geen moment dat je het ene moment naar Primal Scream zit te luisteren om vervolgens de jungle-beats van Pendulum uit je speakers te krijgen.
Na al deze lofzang is er ook nog ruimte voor kritiek. Zo zijn de rotstextures van erg lage resolutie en de kleinere planten zijn gewoon ouderwetse twee dimensionale bitmaps die met de camera mee draaien. Je ziet dit echter alleen als het beeld stilstaat, dus bij de start, tijdens de pauze en na een herstel van een crash. En in dat laatste geval ben je zelfs te geconcentreerd op je tegenstanders om op dit soort details te letten.
Hinderlijker vind ik dat je soms op onverklaarbare wijze crasht. Zonder aanwijsbare reden ontploft je voertuig ineens. Blijkbaar registreert de physics-engine een onzichtbare kuil of iets dergelijks waardoor de game je laat ontploffen. Gelukkig komt dit zo weinig voor, dat het eigenlijk verwaarloosbaar is.