Phantasy Star Universe

De graphics zijn, voor een high-definition console, niet geweldig. Er is weinig verbetering te zien als je PSU bijvoorbeeld vergelijkt met het oudere Phantasy Star Online spel op de Xbox 1. In het begin zien de omgevingen en de monsters er spectaculair uit, maar al snel blijkt dat er bijzonder weinig variatie in zit. De wezens lijken op elkaar en ook de omgevingen verschillen qua opzet niet veel van elkaar. Aan het einde van een missie bevindt zich doorgaans een boss-monster die wel indruk maakt, omdat hij zo groot is. Praktisch alle vijanden spawnen. Dat wil zeggen dat ze zich plotsklaps in de omgeving bevinden, voorafgegaand door een paarse dwarrel. Ze doen (gelukkig) niet aan respawnen, waardoor je niet weer hele velden opnieuw hoeft te doen als je ergens een sleutel of zo vergeten bent. De cutscenes en introductie zijn ook met de grafische engine gemaakt.

In rustige omgevingen hoor je van die typische elevator-music en als het spannend wordt (oeh! hakken!) zwelt de muziek aan naar een sneller tempo. Verder zijn er bijzonder weining achtergrondgeluiden te horen en worden de dialogen alleen gesproken bij cutscenes. Op een Dolby 5.1 surround set klinkt het prima, maar echt spectaculair is het nergens.

Na hoofdstuk vier komt er een extra mode beschikbaar in het hoofdmenu waarmee je je eigen character kunt samenstellen. Hierna kun je elke missie spelen die je in de story mode hebt uitgespeeld. Maar veel leuker is natuurlijk online met je eigen character te gaan!

Allereerst heb je daar een Hunters License voor nodig. Je hoeft geen Xbox Live Gold account te hebben, maar betaalt wel zo\\\'n tien euro per maand aan abonnementskosten om PSU online te mogen spelen. PSU promoot zichzelf door een oneindig aantal mogelijkheden aan te bieden voor characterconfiguratie, maar dat valt in de praktijk vies tegen. Afgezien van kleurgebruik heb je per ras maar een vast aantal mogelijkheden tot je beschikking. Verder kun je de lichaamsproporties wel aanpassen, maar wordt je poppetje al snel heel erg lang en mager of kort en dik.

Net als in de extra mode kun je je eigen character uit één van de vier verschillende rassen laten bestaan. Hierdoor krijg je niet alleen te maken met een verschil in wapens, maar ook met andere eigenschappen. De androiden werken vanzelfsprekend met betere onderdelen, maar Newman en Beasts maken gebruik van hun mutaties. De Newman kunnen aardig overweg met magische items terwijl de Beasts de mogelijkheid hebben zich een tijdje te transformeren in grote kwaardaardige monsters. Handig bij gevechten!

PSU online is in Europa te spelen op zes verschillende servers waar je naar hartelust tussen kunt wisselen. Er is een behoorlijk aantal hoeveelheid spelers online en ze zijn zeker niet te beroerd om beginnelingen te helpen met levellen. Na een paar uur spelen met behulp van een paar aardige spelers zat ik zo aan level 10. Je communiceert met elkaar via je headset of met behulp van een menu met voorgeprogrammeerde zinnetjes of gebaren. Dit werkt vlekkeloos. Over het algemeen zijn de servers erg stabiel en vind je overal wel iemand om een missie mee te gaan spelen. Heb je daar geen zin in, dan kun je ook een soort tweede soort story-mode gaan volgen die je met behulp van NPC\\\'s doorloopt.

Door spelerskaarten uit te wisselen kun je contact met elkaar houden of elkaar uitnodigen voor een party. Je kunt de verschillende hack-and-slash missies doorlopen op diverse locaties, maar doorgaans vind je dezelfde dingen als in de offline missies met als enig verschil dat je met online spelers een betere samenwerking hebt dan met offline NPC\\\'s. Elke quest is tevens instelbaar wie de XP punten krijgt of dat alles eerlijk gedeeld wordt. In de levels zelf vind je aan het begin van elk sub-deel een kristal dat je kunt activeren. Mocht je tijdens de quest dood gaan, dan kun je de quest opnieuw doen en meteen naar het laatste kristal spawnen dat is aangeraakt. Zodoende kan iedereen in je team invididueel besluiten of ze op je wachten of gewoon vrolijk doorgaan met het verkrijgen van XP. Ik was echter onder de indruk van het teamgevoel online. In een quest met een handje vol onbekende spelers ging ik wat te driest op een grote groep vijanden af en legde het loodje. Toch wachtte iedereen netjes op de plek tot ik weer terug in de missie was. Misschien dat mijn character er iets mee te maken had? Een vrouwelijke cyborg met een hoog stemmetje en een paar flinke... afijn... aandacht kwam ik niet tekort tijdens mijn online avonturen op PSU.

Tot slot kan iedereen zijn kamer tentoonstellen aan andere spelers. Je kunt pimpen met je items of je robotje instellen als een heuse winkel! Er is een levendige handel tussen de verschillende goederen met concurrerende prijzen.