Phantasy Star Universe

Eénmaal geïnstalleerd in je eigen Guardian kamer op het space station krijg je een robot toegewezen die je kan helpen met je missies. Met behulp van een mailsysteem word je op de hoogte gehouden van de gespeelde missies en vind je er tips hoe je Ethans status kunt verbeteren. Verder biedt de kamer ruimte tot versiering of kun je je omkleden in een andere outfit. Buiten je kamer bevinden zich diverse winkels waar je nieuwe wapens, outfits of items kunt kopen. Zowel op het space station als op elke planeet vind je verschillende winkels met elk hun eigen specialiteiten. Bij langere missies kom je ook handelaren tegen. Vreemd genoeg hebben zij geen last van al die monsters die jij moet verslaan, maar helpen ze je graag met nieuwe wapens of bescherming. Tegen betaling natuurlijk. Door te communiceren met anderen krijg je informatie over alle gebruiken, regels en toepassingen.

<\/center>

In het begin krijg je de opdracht de rare wezens te onderzoeken en leer je om te gaan met een speciale bril en fotonengeweer. The Seed manifesteren zich door middel van vuur of ijswezens die zodoende de hele omgeving beïnvloeden. Deze zogenaamde \\\"purification\\\" missies bestaan uit het uitroeien van deze Seeds door ze met je speciale bril eerst te herkennen en daarna via een fotonengeweer kwetsbaar te maken.

Fotonen (lichtdeeltjes) zijn sowieso heel erg belangrijk in het Gurhal system, omdat de meeste directe energie uit speciaal gemodificeerde fotonen bestaat. Het voedt machines, robots en natuurlijk ook je wapens. Wapens of items geef je een speciaal plekje in een vooraf geselecteerde balk door middel van het menu. Deze balk heeft tien slots waar vijf voor onderzoek of verdediging zijn (denk aan HP healthpacks, de speciale bril of het fotonengeweer) en de andere vijf voor wapens. Nieuw in PSU is het dual-wield systeem dat je in staat stelt twee (kleinere) wapens tegelijk vast te houden. Tijdens missies kun je de balk selecteren door middel van de B knop.

<\/center>

In latere hoofdstukken leer je hoe je met behulp van je huisrobotje ook je eigen spullen kunt maken. Dit proces heet synthesizen en gaat door middel van speciale kaarten en een hoop items. Als je weet welke items bij elkaar passen, en welke formules je kunt gebruiken dan kun je nieuwe wapens of handige items maken. Deze kunnen verschillen van je standaard wapens of items, maar doorgaans is het een vrij moeizaam proces om zulke items te maken. Je hebt ze ook niet echt speciaal nodig, want met de standaard beschikbare wapens kom je ook een heel eind.

Ethan bestuur je door middel van de linkerjoystick terwijl je met de rechterjoystick rondkijkt. De camera richt zich niet automatisch naar voren, maar positioneert zich na een tijdje wel in een bepaalde hoek waardoor je weinig van de omgeving meekrijgt. Met een grote regelmaat corrigeerde ik de camera naar een wat hogere hoek, zodat ik tenminste kon bekijken of er ergens vijanden zouden verschijnen. Vechten gaat met de X of Y button.

De missies in de story-mode speel je met behulp van NPC\\\'s (Non Playable Characters), meestal andere Guardians. Jammer genoeg verschillen de missies niet veel van elkaar. Je maakt een team (party) door middel van een kaartensysteem, bereidt je voor op de missie en vertrekt met de hele meute naar één of andere lokatie waar een hoop agressieve wezens op je wachten. Daar hak of schiet je wat in het rond tot alle engerds het loodje leggen zodat je weer een sleutel kan vinden die je toegang geeft tot het volgende deel. Verslagen vijanden leveren experience points (XP) op die je weer in staat stellen automatisch te levellen. Ga je dood, dan moet je weer bij het laaste savepoint beginnen. Deze savepoints zijn ruim voldoende aanwezig en geven toegang tot vier saveslots. Dit lijkt weinig, maar het is bij verstandig gebruik ruim voldoende.

<\/center>

Ethan kan, door middel van het overzichtelijke menu, verschillende soorten wapens hanteren waarbij sommige ook nog een speciale aanvalstactiek hebben. Er zijn vuur-, slag- en steekwapens voorhanden om zowel een aanval op afstand als dichtbij te kunnen uitvoeren. Met behulp van messen en zwaarden maak je korte metten met je vijanden en voor langere afstanden heb je laserguns.

Naast je HP-meter (healthpoints) heb je ook nog een PP-meter die per wapen verschillend is. Gaandeweg leer je verschillende aanvalstechnieken die je kunt koppelen aan bepaalde wapens. Door gebruik te maken van die speciale aanvallen loopt de vijand meer schade op, maar gaat je PP achteruit. Deze kun je weer opladen met behulp van Photon Chargers die vijanden laten liggen. Het is ook mogelijk al je wapens weer op te laden met behulp van een PP-kubus. Deze bevinden zich op strategische lokaties op alle planeten en in de starbase. Bij langere missies vind je ze op plekken waar geen vijanden zijn. Verder vind je af en toe lokaties waar je de HP-meters weer kan vullen.