Yoshi's Island DS

De grootste toevoeging van Yoshi\\\'s Island DS is het feit dat er nu meerdere babies zijn om mee te spelen. In het begin zit Mario op de rug van Yoshi. Verder in het spel kom je -verspreid door de verschillende levels- de \\\"Stork Posts\\\" tegen, op deze plekken kan je de huidige baby ruilen met de andere babies die je tot je beschikking hebt. Je begint het spel met alleen Mario en Peach. Later krijg je door kleine cutscenes de beschikking over baby Donkey Kong, baby Wario en baby Koopa. Elke baby heeft z\\\'n eigen voor- en nadelen: zo kan Peach zweven op luchtstromen, maar kan Yoshi met haar op zijn rug de eieren niet laten stuiteren. Dit kan Baby Mario wel, en welgemikt stuiteren is soms nodig om collectables te bereiken die je anders niet te pakken kan krijgen. Baby DK heeft problemen met springen, maar kan wel klimmen, en zorgt voor exploderende eieren! Vanwege de Character Coins en de speciale vaardigheden moet je vaak met de nieuwe babies oude levels opnieuw bezoeken om de volle honderd punten in de wacht te slepen. Deze nieuwe babies zorgen ook voor nieuwe minigames, die in kleine huisjes zitten verstopt die je tijdens het spelen tegenkomt. Als je genoeg punten verzamelt in een wereld, worden de mini games ook speelbaar vanuit het hoofdmenu. Een laatste toevoeging aan de gameplay is het museum. Een speciaal level waar je altijd toegang toe hebt, waar je alle vijanden kan zien die je hebt verslagen. Klassiekers zoals Super Baby-Mario en het veranderen in helikopters en graafmachines komen ook in deze nieuwe titel terug. Dit keer is het ook mogelijk om o.a. op stelten te lopen en in de buidel van een kangoeroe mee te liften.

Veel vrolijke kleurtjes...
Zoals al duidelijk te zien is in de screens, speelt het spel zich tegelijkertijd af op allebei de schermen van de DS. De speler kan Yoshi centreren op het bovenste of onderste scherm zodat de speler meer zicht heeft op wat er boven of onder Yoshi gebeurt. Dit \\\"switchen\\\" van de schermen is erg handig, maar het \\\"gat\\\" tussen de schermen verbergt vaak net het gedeelte dat je wilt zien. Het overschakelen gaat met een onhandige (instelbare) knoppencombinatie. Met de pijltjes omhoog en omlaag kan de speler het beeld een beetje verschuiven, maar het omschakelen naar een ander scherm gaat niet automatisch. Iets wat erg vervelend is als je snel moet weten wat er onder je gebeurt (bijv. als je ergens vanaf valt).
De stylus kan worden gebruikt in de menu\\\'s, maar verder niet in het spel zelf. Misschien dat de ontwikkelaars daar een kans hebben laten liggen, aangezien het schieten van de eieren met de stylus misschien wel een leuke toevoeging had kunnen zijn aan de gameplay. Ook in de verschillende unlockable minigames heb ik nog geen stylus kunnen gebruiken. Verder mis je de stylus niet echt, het hele spelconcept leent zich daar ook niet echt voor.
Over het algemeen zijn de twee \\\"nieuwe\\\" functies van de DS dus niet echt geweldig geïntegreerd in deze game. De stylus zal ik niet missen, maar het gebruik van de dubbele schermen had wel wat beter gekund.