Splinter Cell: Essentials

Helaas voel je al gelijk dat het ergens niet goed zit. Dit merk je zelfs al een beetje voordat de missies beginnen, als je nog over de begraafplaats loopt. Wat er niet goed zit is de camera. Deze zit in een vast standpunt dat je kunt wijzigen door op rondje te drukken en vervolgens met het analoge pookje te draaien. Maar aangezien je het pookje ook nodig hebt om te lopen, kun je de camera dus niet besturen terwijl je loopt.

Het gevolg van deze camerawerking is dat je vrijwel nooit overzicht hebt over wat je aan het doen bent. Elke keer als je weer een kamer binnenloopt moet je namelijk rustig stil gaan staan in de deuropening, rondkijken en vervolgens eventuele vijanden uitschakelen. Vaak genoeg zitten deze vijanden alleen wel vlak bij deur of op een plek die je niet ziet als je door de deur loopt en aangezien je nu niet bepaald veel health hebt is het vaak gewoon trial & error.

Dit wordt wel weer vrij vaak gecompenseerd door een ander probleem in het spel, de AI. Deze is namelijk dramatisch. Zo zullen vijanden je pas opmerken als je bijna recht in hun gezichtsveld staat en ook nog eens in het licht. Als je in schemerdonker staat zullen ze je nog niet eens opmerken als ze tegen je aan staan. Daarnaast denken ze schijnbaar dat het hartstikke normaal is als er makkers overlijden, want ze staan soms op lijken en reageren nog niet. Je kunt vaak gewoon recht op ze afstormen, ze aan je mes rijgen en geen schade oplopen, erg sneu.

Ook grafisch kent de game veel problemen. Nu moet Sam Fisher het altijd hebben van stealth, dat betekent dus door het donker met de nightvision goggles op vijanden besluipen. Het probleem is dat je vaak meer ziet zonder nightvision dan met. Zeker in de buitenomgevingen is het compleet waardeloos; alles wordt namelijk groen tegen een al groene achtertrond waardoor de diepte verdwijnt. Je weet daardoor absoluut niet meer waar je bent en waar de vijanden zijn. Zit je eenmaal in een missie waar je de goggles wel zou kunnen gebruiken staan ze weer niet tot je beschikking. Dit zou nog niet eens zo\\\'n ramp zijn, ware het niet dat de game dus weer verdomd donker is. Doom 3 is er niks bij. Je zit continu met je ogen te knijpen om het verschil tussen een doos en een guard te zien.

De game heeft ook een multiplayer, maar die kun je al helemaal vergeten. Waarom deze in de game zit is een raadsel, want het voegt totaal niks toe. Er zijn maar vier levels waar je in kunt spelen en dan ook nog met maximaal twee spelers. Nu heb je weliswaar leuk night- en heat-vision goggles, maar deze werken op batterijen die niet bepaald lang mee gaan. Een multiplayer potje loopt zo dus vaak uit op random rondrennen hopend dat je je tegenstander eerder ziet dan hij jou en je hem dan aan het mes kan rijgen. Absoluut niet het idee achter een death-match mode.