FIFA Street 2

Vorig jaar rond deze tijd kwam FIFA Street in de winkels te liggen. Hoewel dit spel een redelijk aantal zwakke punten had was de basis een best vermakelijk spelletje. Nu, een jaar later, is de opvolger FIFA Street 2 verschenen en deze keer niet enkel voor de consoles, maar ook voor de handhelds. Een van deze nieuwe versies is de PSP-versie die in deze review onder de loep genomen zal worden.

In FIFA street 2 draait het allemaal om voetbal, en dan niet gewoon voetbal op een grasveld, maar, zoals de naam misschien al verklapt, voetbal op straat. Een straatvoetbalwedstrijd kun je gewoon snel en gemakkelijk vriendschappelijk spelen, maar je kunt je ook proberen omhoog te werken van iemand die nog geen gat in een pakje boter schopt tot de topstraatvoetballer waar iedere keeper bang voor is. Hiervoor is de speelmodus \'Rule the street\' in het leven geroepen.

Voordat je kunt beginnen aan je missie om de straatvoetbalwereld te veroveren zul je een personage moeten maken waarmee je dit wilt gaan doen. Je kunt een standaardpersonage nemen, maar veel leuker is het natuurlijk om een eigen personage te maken. Hierbij kun je niet alleen de kleding en het haar aanpassen, maar nog veel meer andere opties kun je instellen zoals plaats van de neus, grootte van de ogen, lichaamsbouw, tatoeages, kleur haar en nog veel meer. Het lijkt erop alsof ze alle mogelijkheden uit de Sims ook in dit spel verwerkt hebben. Natuurlijk kun je nu een look-a-like van jezelf gaan maken, maar veel leuker is natuurlijk een beer van een vent met een mini-hoofdje en flaporen. Trek hem vervolgens een mooi paars met roze tenue aan en wijs 2000 vaardigheidspunten toe aan verschillende vaardigheden zoals snelheid, tricks, en schotprecisie. Hoewel het leuk is om je personage helemaal aan te passen naar je wensen duurt dit best wel lang door de laadtijden bij elke optie. Heb je geen zin in wachten dan kun je beter de standaard instellingen overnemen. Als je alles hebt ingesteld dan is je personage klaar, maar natuurlijk neem je het niet in je eentje op tegen vier tegenspelers, dus je kunt nog een aantal teamgenoten uitzoeken. In totaal kun je zeven medespelers uitzoeken, waarbij het handig is te letten op hun positie en vaardigheden.

Vervolgens gaat het echte straatvoetballen beginnen. Kies drie spelers uit je team om je bij te staan in de wedstrijd. In het spel zul je alle vier de voetballers kunnen besturen. Zoals in elk voetbalspel is het de bedoeling om te scoren. De wedstrijd eindigt als een vooraf bepaald doelsaldo is behaald of als de vastgestelde tijd om is. Naast het scoren, waarmee de winnaar wordt bepaald, zijn tricks in het spel erg belangrijk. Door tricks uit te voeren en te combineren verdien je trickpunten en vult de combo-meter zich. Hoe meer deze gevuld is, des te effectiever is je gamebreaker, een extra krachtig schot waarmee je meer kans hebt om te scoren. Met de verdiende trick-punten kun je vervolgens je team sterker maken waardoor ze deel kunnen nemen aan nieuwe toernooien en nieuwe speellocaties kunnen unlocken. Doordat de PSP maar een analoge stick heeft, in tegenstelling tot controllers van consoles, heb je weinig invloed op de trick die uitgevoerd wordt. Bewust een hele mooie trick uithalen is dus erg moeilijk wat een deel van de vrijheid en plezier van de game wegneemt. Alle tricks die een keer uitgevoerd zijn worden verzameld in een trickboek waar je ze later terug kunt kijken.