Breath of Fire III

Breath of Fire III is geen nieuwe game. De game was al drie jaar geleden op de PlayStation beschikbaar, maar dan voornamelijk in Japan. In het land van de rijzende zon zijn ze helemaal gek op RPG\'s, dus hoogstwaarschijnlijk lag daar de motivatie om de game voor de PSP beschikbaar te maken.

Ook aan het verhaal is niets veranderd. Heel vroeger waren er overal op de wereld draken die de boel onveilig maakten, maar gaandeweg stierf het drakenras uit. Eeuwen later worden de fossielen van de draken uit gesteente gehakt door noeste mijnwerkers. De versteende fossielen bevatten magische eigenschappen en worden chrysms genoemd. Maar wat vinden ze nu? Een nog levend draakje in een ijsblok! Het draakje roostert bijna iedere mijnwerker, totdat er één slimmerik het draakje gevangen weet te zetten in een kooi. De kooi met inhoud wordt op een trein gezet, het draakje breekt los, verandert in menswezen Ryu en je avontuur begint.

Ryu wordt liefdevol opgevangen door een stelletje dieven, die hem de fijne kneepjes van het vak van stelen proberen bij te brengen. Terwijl dit stukje verhaal tergend langzaam voortschrijdt kom je regelmatig vijanden tegen die je party proberen om te brengen. In klassieke RPG-stijl gaan deze gevechten turn-based en heb je steeds de mogelijkheden aan te vallen, te verdedigen, magie of items te gebruiken.

Gaandeweg zal Ryu ontelbare vijanden en een handjevol \"vrienden\" tegenkomen die hem zullen helpen bij zijn queestes. Er zijn twee variaties op de klassieke RPG-manier in Breath Of Fire: Ryu kan zich door middel van speciale items transformeren in een draak en als leden van de party zich hebben aangemeld bij een meester, dan kunnen deze ook speciale krachten en gevechtsmethoden toepassen. Op een gegeven moment heb je zoveel speciale items dat je in bijna duizend verschillende soorten draken kan transformeren.

Je bekijkt alles vanaf een vogelperspectief. Alhoewel de omgeving in 3D wordt weergegeven heb je weinig mogelijkheden om de camera te bewegen. Het enige wat kan is tijdelijk de hoek waaronder je kijkt veranderen, zodat je wat meer overzicht hebt of even kunt kijken of er iets spannends ligt in een dode hoek. Dit laatste wordt vooral gebruikt om items te \"verstoppen\' en later zul je missies krijgen waarin je deze techniek veelvuldig moet toepassen. De personages zelf bewegen wel, maar zijn niet 3d. Ze \"schuiven\" rustig mee in de omgeving.