Xbox 360 Modena Force GT Steering Wheel

De 360 Modena is een stuurtje met force feedback speciaal voor de Xbox. De doos bevat naast het stuurtje een setje pedalen, een steun voor je benen, een steun voor je tafel en een adapter. De pedalen zijn gewoon van plastic, net als de rest van het stuurtje trouwens, en hierdoor is het ook niet heel erg zwaar. Door het lage gewicht van de pedalen verschuift dit gedeelte snel over de vloer, ondanks de rubberen voetjes. Hierdoor kan je soms net niet goed meer bij de pedalen, waardoor je het spel moet pauzeren om alles weer goed te zetten.


Het stuurtje kan je op een tafel vastklemmen of met een speciale constructie op je benen leggen. De laatste optie zullen de meeste mensen wel gebruiken, omdat niet veel mensen een bureau voor hun TV hebben staan. De constructie waarmee het stuurtje op je benen ligt is erg simpel, maar is wel comfortabel. Het vastklemmen aan een tafel werkt ook prima en het stuurtje zit dan echt goed vast. Het probleem alleen is dat je niet makkelijk kunt wisselen tussen de bank-optie en de tafel-optie, want beide constructies zitten met een grote schroef vast die je er helemaal uit moet halen om de constructies om te wisselen.


Op het stuur zitten een groot aantal knoppen; eigenlijk gewoon alle knoppen die je ook op de Xbox-controller vindt maar zonder de analoge sticks. Het stuurtje bevat zelfs nog een paar extra knoppen om andere knoppen te programmeren en de hendels achter het stuur zijn ook aanwezig. Deze hendels worden standaard gebruikt om gas te geven en te remmen, maar in een echt racespel is dit natuurlijk niet de bedoeling. Dit kun je veranderen door de knoppen opnieuw te programmeren, waardoor je dus de schakelknoppen kunt omzetten naar de hendels achterop het stuur. Het probleem is alleen dat je dit elke keer weer opnieuw kunt doen, want het stuurtje onthoudt niet welke knoppen geprogrammeerd zijn. Een ander gemis is een aansluiting voor een head-set. Vele racegames worden veel en vaak online gespeeld en dan is het wel leuk om met mensen te praten. Bij dit stuurtje is dit dus niet mogelijk omdat de mogelijkheid ontbreekt om je head-set aan te sluiten.


Naast alle knoppen is het natuurlijk ook belangrijk hoe dit stuurtje nu echt speelt. Om te beginnen kun je met een knop kiezen uit de volgende opties: Force Feedback, Vibration Only of helemaal geen effecten. Wanneer je Force Feedback aan hebt staan voel je dat het stuur tegen beweegt en ook terug wil naar de neutrale stand. De Force Feedback is helaas niet zo heel krachtig en soms merk je niet eens dat het er is. Naast de Force Feedback kan het stuur ook trillen net als een controller. Dit werkt gewoon prima, maar het geluid wat het stuurtje hierbij produceert is bijna oorverdovend. Het hele stuur ratelt en je hoort de motortjes draaien; wat je natuurlijk flink afleidt van het spel zelf.



Tijdens het racen is het belangrijk dat een stuur goed en snel reageert. Bij dit stuurtje is dit helaas niet het geval: het stuur heeft een dode hoek van een paar graden. Dit wil zeggen dat je het stuur een klein beetje heen en weer kunt bewegen zonder dat er iets gebeurt. In een arcade-racer zoals Project Gotham Racing 3 is dit niet een hele grote ramp, maar bij games zoals Forza wil je toch wel dat je auto direct reageert op het stuur. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het rempedaal; ook hier zit er een soort van dode hoek in. Het duurt even voordat je echt gaat remmen, en dan ben je al halverwege de slag van het rempedaal. Het hele setje voelt een beetje losjes aan als je aan het racen bent, wat erg in je nadeel werkt als je vooral simulatie-racers speelt. De knoppen reageren wel direct en zoals het hoort, de hendels achter het stuur zijn ook analoog en worden dus standaard gebruikt om gas te geven en te remmen.