Doom III

<\/center>

Een vraag die Vicarious Visions zich moest stellen was hoe je het beste een PC-game kan spelen met een controller. Er is uiteindelijk gekozen voor een besturing die erg lijkt op die van Halo, waarbij je met de D-pad kan kiezen tussen vier verschillende wapens (zelf in te stellen welk wapen bij welke richting hoort). Een zaklamp kan je oproepen door op de witte knop te drukken, doe je dit echter dan kan je niet schieten. Je wordt zo als speler gedwongen te kiezen (waarbij 99% van de gamers zich afvraagt waarom die marine niet gewoon een wapen heeft met een zaklamp erop). Dit draagt natuurlijk heel erg bij aan de sfeer: wil ik me kunnen verdedigen of wil ik zien wat er om dat hoekje zit? Het selecteren van een wapen werkt echter niet lekker en het was beter geweest als je met bijvoorbeeld de Y knop kon switchen tussen de zaklamp en het laatst gebruikte wapen.

<\/center>

Diepgang in het verhaal heeft Doom 3 niet, dus waar moet het spel het dan van hebben? Kort gezegd: de sfeer. Want hoe eng is dat spel nou eigenlijk? Het ligt eraan, de encounters met de monsters vallen best tegen, het ligt er meer aan hoe erg je jezelf zit op te fokken in de stukken dat je juist geen monsters of demonen tegen komt. Overal komen rare onverklaarbare geluiden vandaan die proberen jou bang te maken zonder dat er iets aan de hand is. Ik zelf zou het spel niet echt bestempelen als ‘eng’, maar eerder als spannend. Als je het spel overigens niet totaal voor jezelf wilt verpesten, kies dan bij voorkeur voor de hoogste moeilijkheidsgraad. Op normal kost een vuurbal namelijk 2 punten aan health op een schaal van 100 als je die vol op je krijgt. Alle spanning van een gevecht is er op deze manier wel zo’n beetje vanaf.