DVD: Body of Lies

In de film Body of Lies zijn twee 'grote' heren te vinden: Leo diCaprio en Russell Crowe. Dit soort namen trekken meestal per definitie al een basispubliek aan, toch moet de film om écht succesvol te zijn wel meer in huis hebben dan alleen twee goede acteurs. Als het daar dan op aankomt, zit je met deze film wel goed, hij mag er zijn.

Op kantoor vs in het veld
Russell Crowe speelt CIA-veteraan Ed Hoffman, een intelligente en vooral moderne oorlogsvoerder; dit doet hij namelijk via zijn laptop. Zijn collega Roger Ferris (Leo diCaprio) is op de plaats van oorlog waar hij wordt aangestuurd door Hoffman middels een 'oortje'. De één veilig op kantoor, de ander volop in het geweld. De rust van Hoffman en de passie en het raffinement van Ferris vormen een perfecte combinatie, al leiden ze ook vaak tot onenigheid, mede ook door hun verschillende inzichten. Hier is echter in een oorlog geen ruimte voor en ze zullen dus moeten samenwerken, ze zijn tot elkaar veroordeeld en het komt aan op vertrouwen hebben in elkaar. Deze continue tweespalt is waar het om draait in Body of Lies.

Body of Lies is gebaseerd op een boek van David Ignatius en er mag gesteld worden dat de vertaling naar het witte doek goed geslaagd is. Soms zijn er boeken die tijdens het lezen al beelden oproepen bij de lezer, een teken dat ze goed verfilmbaar zijn. Geef zoiets dan in handen van Ridley Scott en het komt wel goed. Naast de regie van Scott staan vervolgens de goede acteerkunsten van Crowe en DiCaprio. Beiden lijken zich goed in hun rol te hebben verankerd en ze spelen daardoor erg overtuigend.

Het verhaal zit geraffineerd in elkaar en vergt wel wat concentratie van de kijker, je doet dit niet even tussendoor. Pas tegen het eind van de film krijg je het volledige plaatje in beeld en wordt alles duidelijk. Dit zorgt er anderzijds wel voor dat je geïntrigeerd blijft kijken, want die plot wíl je niet missen. Er wordt met spanning en actie naar toe gewerkt.

Sterke bezetting
Crowe is met name te prijzen om zijn rust en monotonie. We kennen hem in dit soort rollen al van eerdere films. Vrijwel zonder emoties stuurt hij zijn 'mannetje in het veld' aan. Emoties die bij DiCaprio wel te vinden zijn, al was het maar omdat hij midden in de actie zit. Ook deze rol wordt vol overtuiging en met kracht gespeeld. Beiden zetten een sterke performance neer. In een bijrol treffen we Mark Strong (RocknRolla) aan. Als hoofd van de Jordanese Inlichtingendienst Hani een hele mooie aanvulling op het sterke Amerikaanse duo. Kortom: aan acteerprestaties geen gebrek.

Een goed verhaal is één, maar een onderliggend, actueel thema als tweede aspect toevoegen maakt een film nog beter. Hier is Scott in geslaagd, door de actualiteit van terrorisme, oorlog en oorlogstechnieken toe te voegen aan actie. Body of Lies is geen lege huls, geen dooddoende actiefilm, maar een verhaal met een dieper liggend thema dat krachtig wordt uitgedragen.

Vrij lovend allemaal, en dat maakt dat ook dat we uitkomen op een stevige vier sterren. Vijf sterren is eigenlijk alleen voorbehouden aan de crème de la crème en dat haalt de film net niet. Maar dat hij de moeite waard is, kan zeker niet ontkend worden.

De extra's op de dvd zijn vrij standaard en dus niet erg veel toevoegend. Een commentaar van Ridley Scot met daarnaast een zogenaamd 'Actionable Intelligence: Deconstructing Body of Lies', daar moet je het mee doen. Niet bijster veel, maar de film an sich is al voldoende om deze dvd aan te schaffen.

Label: Warner Bros Pictures Releasedatum: 8 april 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.