CD: Putumayo - A Jazz & Blues Christmas

De dagen zijn inmiddels weer aardig korter geworden, het najaar heeft duidelijk zijn intrede gedaan. Hiermee krijgen veel mensen weer zin in de feestdagen. Muzieklabels proberen op deze behoefte in te spelen door elk jaar weer nieuwe cd's uit te brengen. Ook Putumayo doet hieraan mee. Dit jaar komen zij met een uitgave die luistert naar de naam A Jazz & Blues Christmas. Het valt niet mee om met iets nieuws te komen op het gebied van kerstmuziek en dit vormt dus elk jaar weer een behoorlijke uitdaging voor de muziekindustrie. Hoe slaagt Putumayo hierin?

Oude nieuwe
Nee, we hebben het hier niet over haring -oude, nieuwe-, we spreken hier over kerstnummers. Putumayo heeft een cd uitgebracht met wat oude nummers in vreemde, nieuwe jasjes. Ze dragen mantels van Jazz en colberts van Blues. Het schept een warme sfeer en ondanks dat dit genre muziek niet heel groot is, kan deze cd toch iets vernieuwends laten horen. Al zijn de namen over het algemeen oude, krasse knarren, al dan niet overleden (denk aan B.B. King, Ray Charles en Charles Brown). Het album herbergt al deze namen, samengebracht door Putumayo.

B.B. King

Een andere beleving
Waar het label met deze cd in is geslaagd, is het geven van een andere beleving aan de normaal vrij standaard kerstnummers. Door te kiezen voor het thema Jazz & Blues worden klassieke nummers als bijvoorbeeld 'Rudolph the Red-Nosed Reindeer' en 'Here Comes Santa Claus' toch op een verfrissende wijze ten gehore gebracht. Het genre kerstmuziek kenmerkt zich al jaren door weinig vernieuwing. Welke artiest waagt zich er nog aan om een nieuw nummer op te nemen en uit te brengen? Dat zijn er maar heel weinig. Jammer, maar wel begrijpelijk. Met een kersthit kun je maar heel kort scoren, daar kies je als artiest, en ook als producer, niet echt snel voor. De nieuwe uitgaven op cd-gebied moeten het dan ook vaak hebben van oude nummers in nieuwe jasjes. En als het dus daarop aankomt is de cd A Jazz & Blues Christmas een verfrissend album, dat door de jazzy klanken nog lekker swingt ook. Kerst op een andere manier beleefd.

Tracklist

1 B.B. King • Christmas Celebration
2 Charles Brown • Santa's Blues
3 Randy Greer/Ignasi Terraza Trio • Wrap Yourself in a Christmas Package
4 Emilie-Claire Barlow • Santa Baby
5 Ray Charles • Rudolph the Red-Nosed Reindeer
6 The Ramsey Lewis Trio • Here Comes Santa Claus
7 The Dukes of Dixieland feat. Luther Kent • Merry Christmas Baby
8 Topsy Chapman and Lars Edegran • The Christmas Blues
9 Riff Ruffin • Xmas Baby
10 Mighty Blue Kings • All I Ask for Christmas

Voor nog geen 15 euro is dit best een aanrader voor de komende feestdagen. Voor de verzamelaar van Putumayo zou je kunnen zeggen dat het een must is, je collectie moet immers wel compleet blijven. Maar hoe dan ook, best een lekkere cd, zeker binnen het verzadigde genre van de kerstmuziek.

Label: Putumayo Releasedatum: 31 oktober 2008 Waardering: