CD: Glennis Grace - Glennis

Glennis Grace, wie was dat ook alweer? Deed zijn niet ooit mee aan de Soundmixshow? Zeker, jaren geleden gooide ze daar hoge ogen met haar vertolking van Whitney Houston. Ze deed verder ook in 2005 mee aan het Eurovisie Songfestival. Dit laatste is niet altijd een pré voor je carrière, dat moet gezegd worden. Toch is Glenda Batta, zoals zij van oorsprong heet, aan de weg blijven timmeren. Na een eerder, Engelstalig album, ligt vanaf september haar eerste Nederlandstalige cd in de winkels. Een uitstapje wat betreft taal, kan zij het hebben?

Het wringt
Sommige artiesten kunnen moeiteloos switchen tussen Engelstalig en Nederlandstalig. Denk hierbij maar eens aan Marco Borsato (ook een Soundmixshowwinnaar overigens). Borsato weet zonder problemen zowel in het Engels als in het Nederlands goede muziek neer te zetten. Toch geldt dit niet voor iedereen. Glennis Grace is één van die artiesten die het toch wat moeilijker heeft met haar Nederlandse teksten.

Toen ze de kans kreeg een Nederlandstalig album te maken, moest ze daar zelf ook eerst wel over nadenken. Toch besloot ze het te doen, onder de voorwaarde dat zij zelf de teksten mocht verzorgen. Op zich is met de teksten niets mis, ze zijn tekstueel goed opgebouwd, maar wat echter wel bij nagenoeg elke track naar voren komt, is dat tekst, stem en muziek overal wat lijken te wringen. Het is als een paar schoenen dat nét niet lekker genoeg zit om de hele dag op te lopen, maar ook weer niet zó slecht dat je ze weggooit. De Engelstalige nummers die Glennis in het verleden zong, leken gewoon beter bij haar te passen dan de songteksten in onze eigen taal.

Een sprankelende Glennis

Eigen teksten, misschien iets voor anderen?
Zoals eerder verteld, schreef Glennis alle teksten voor deze cd zelf. Ze slaagde er wel in om goede en mooie teksten af te leveren. Ze lijken frasen te bevatten die zo uit haar eigen leven gehaald zijn, wat ook wel waarschijnlijk is. Elke tekstschrijver put immers uit zijn eigen levenservaringen, aangezet met wat dichterlijke vrijheid. Het is dan ook heel jammer dat haar stem zich toch iets meer leent voor Engelstalige muziek, anders had het zeker een mooier geheel geworden. Ik ben benieuwd hoe de nummers zouden klinken als ze door een andere artiest zouden worden gezongen; eentje die qua stem beter bij onze eigen taal zou passen. Misschien is dat een uitstapje dat Glennis zou moeten overwegen: Nederlandstalige teksten schrijven voor andere artiesten en zelf lekker Engelstalig blijven zingen.

Om in deze review alle nummers de revue te laten passeren, is niet echt nodig. Elk nummer geeft eenzelfde indruk. Om toch even een mooi stukje tekst aan te halen hieronder het refrein uit het nummer 'Dansen met het leven'. Het geeft een goede indruk van de tekstuele talenten van Grace, iets waar zij meer mee zou kunnen doen, zonder het per se zelf te willen vertolken.

Ik wil dansen met het leven
ik wil voelen dat ik zweef
nee niets houdt mij meer tegen
dit is hoe ik het beleef
ik denk nu niet aan morgen
nee het is voor mij geen vraag
mijn wereld zonder zorgen vanaf vandaag

Conclusie na enkele luisterbeurten: Glennis heeft nog altijd een warme stem waar zij heel veel andere mooie dingen mee zou moeten zingen. In ieder geval geen Nederlandstalige nummers. De cd is dan ook zeker niet de topper van de week. Je hoeft die versleten sportschoenen niet aan te trekken om naar de winkel te haasten... die schoenen wringen toch alleen maar, net als deze cd.

Tracklist

1. Hoe
2. Zeg me nee