DVD: Reservation Road

Een film waarbij door een auto-ongeluk de levens van verschillende mensen op een onwaarschijnlijke manier met elkaar vervlochten worden. Paul Haggis deed het al eens in zijn succesvolle Crash. Terry George, regisseur van het beklemmende Hotel Rwanda, doet het op een andere manier en laat in de verfilming van John Burnham Schwartz' gelijknamige boek Reservation Road zien hoe het grote leed wat door een auto-ongeluk wordt veroorzaakt de levens van de hoofdrolspelers flink door elkaar schudt.

Ethan Learner (Joaquin Phoenix) is gelukkig getrouwd met Grace, gespeeld door Jennifer Connelly. Het stel heeft twee talentvolle kinderen. Vooral de tienjarige Josh is een uitblinker op de cello. Wanneer de familie 's avonds voor een plaspauze bij een wegrestaurant stopt na een uitvoering van Josh, wordt de kleine jongen dodelijk geraakt door een van de weg afgeraakte SUV. De SUV rijdt door, en Ethans leven ligt in puin voor hem in de vorm van zijn dode zoon. De bestuurder van de SUV is in vele opzichten het tegenovergestelde van Ethan. Mark Ruffalo speelt Dwight Arno die na de scheiding met zijn vrouw een lichte alcoholverslaving heeft ontwikkeld. Zijn zoontje kan hij door de rechter nog nauwelijks zien, en de spaarzame tijd die hij door mag brengen volgen de twee fans de beslommeringen van de Red Sox. Het is ook een uitgelopen Red Sox-wedstrijd waarvan hij die betreffende avond haast om zijn zoon terug te brengen bij zijn ex, haast die er voor zorgde dat hij onvoorzichtig reed en haast die er voor zorgde dat hij zich voorhoudt dat hij een boomstronk raakte. Wanneer hij de ochtend erna op de radio hoort dat de politie op zoek is naar de chauffeur van een zwarte SUV, veroorzaker van een dodelijk hit and run ongeluk, wordt Dwight langzaam verteerd door een groeiend schuldgevoel. Bij Ethan groeien zijn wraakgevoelens en frustratie naarmate de tijd vordert en de dader maar niet gevonden blijkt.

De film begint van de meet af aan dramatisch en het blijft eigenlijk alleen maar bergafwaarts gaan. Terry George neemt weinig ruimte voor enig optimisme. De wraak en schuldgevoelens die beide hoofdpersonages ontwikkelen worden met name door krachtig acteerwerk van Ruffalo en Phoenix goed tot uiting gebracht en sterk tegenover elkaar geplaatst. Maar na verloop van tijd begint er bij de kijker toch wat te knagen. Er wordt wel erg veel nadruk gelegd op dramatiek in deze tearjerker en het plot neemt enkele zeer onwaarschijnlijke wendingen om die dramatiek te benadrukken. Het is echter jammer dat dit de geloofwaardigheid van het geheel niet ten goede komt.

Daarbij komt dat de twee helft van de film meer moeite heeft de aandacht van de kijker vast te houden dan het begin. De overdreven nadruk die gedurende de hele film blijft liggen op schuldgevoel aan de ene kant en wraak aan de andere kant gaat na verloop van tijd vervelen. Door de dalende geloofwaardigheid weet de film de kijker helaas niet te overtuigen. Het abrupte einde laat de kijker met een nogal ongemakkelijk, onbevredigd gevoel achter. Dat is jammer vooral wanneer de makers en de acteurs in zoveel opzichten juist wel in hun opzet slagen. Reservation Road is geen slechte film, maar hij weet alleen niet boven het maaiveld uit te stijgen.

Label: RCV Releasedatum: Augustus 2008 Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's: nvt.