Boek: Justine-De ochtend waarop ik besloot niet meer te eten

In deze tijd waar er toch vooral wordt gesproken over obesitas en te dikke kinderen die te weinig bewegen, is er nog altijd een sluimerend ander probleem dat onder jongeren regelmatig voorkomt. We hebben het dan over eetstoornissen als anorexia en boulimia. Bij tijd en wijle hoor je er wat over in de media, zoals destijds na het overlijden van een model, maar toch lijkt het wel of de aandacht wat tanende is. Justine wil als ervaringsdeskundige proberen toch weer wat meer aandacht te krijgen voor de ziekten. Dit doet zij door het vertellen van haar verhaal in De ochtend waarop ik besloot niet meer te eten. Een persoonlijk verhaal waarmee de schrijfster -naast het van zich af te willen schrijven voor haar eigen 'genezing'- andere jongeren wil bereiken.

Uithongeren
Justine is 13 jaar, ze is op het eerste gezicht een vrolijke jonge tiener. Doet het goed op school, lijkt redelijk bij haar vriendinnen te liggen en is daarnaast een verantwoordelijk meisje dat niet in zeven sloten tegelijk lijkt te lopen. Met haar 1.71 meter en 76 kilo worden er echter wel wat grappen gemaakt over haar gewicht. Vooral thuis worden er opmerkingen gemaakt als ze aangeeft te willen afvallen. Wat begint als een normale lijnpoging om wat overtollige kilo's kwijt te raken, eindigt al gauw in een spiraal waaruit ze niet meer kan ontsnappen. Met elke kilo die ze verliest, zegt haar hoofd dat het goed is, maar haar hart geeft aan dat ze nog meer af moet vallen. 'De Slang' -zoals Justine het beest noemt dat haar in zijn macht heeft- vertelt haar dat ze door moet gaan. 65 kilo is niet voldoende, evenmin als 55 en 45. Uiteindelijk grijpen haar ouders in, nadat ze zien dat Justine fysiek dermate problemen krijgt dat zij meer dood dan levend op de bank hangt. Justine belandt bij een specialist, maar haar probleem is dat ze nog net geen 16 is en dus niet op de gespecialiseerde endocrinologie afdeling terecht komt, maar op de kinderafdeling. Daar valt ze uit de toon en haar behandeling leidt dan ook tot weinig.

Als Justine, eenmaal 16, een terugval krijgt en haar anorexia lijkt om te slaan in boulimia, wordt ze wel opgenomen op de endocrinologie afdeling waar de juiste behandeling kan worden ingezet. Met sondevoeding als basis start zij een traject waarin veel gepraat wordt om de oorzaken te achterhalen. Zo kan zij eraan gaan werken de eetstoornis om te zetten in een gezond leefpatroon en de demonen uit haar verleden voorgoed het zwijgen op te leggen. Het is vooral haar doorzettingsvermogen dat Justine er doorheen trekt en haar brengt tot waar ze nu is.

Gevoelig relaas
Justine is inmiddels 19 jaar en 'genezen' van haar eetstoornis. Ze woont samen met haar ouders en jongere zusjes Clothilde en Jeanne in midden Frankrijk. Justine hoopt met dit boek andere jonge meisjes te helpen en ze te doen inzien wat de gevaren van anorexia en boulemia zijn. De wijze waarop ze dit doet is vrij indrukwekkend, zeker gezien haar nog jonge leeftijd. In een redelijk korte, staccato-achtige stijl vertelt Justine haar verhaal en zet ze haar gevoelens uiteen. Stukken als 'Pijn in mijn botten. Pijn in mijn haren, pijn in mijn tanden, die los gaan zitten door een gemene tandvleesontsteking. Ik ben niet eens meer in staat in een appel te bijten. Dus probeer ik een nieuwe compensatiemethode die even absurd is als mezelf uithongeren' raken de lezer in het hart. Bij het vertellen van haar verhaal blijft ze erg dicht bij haarzelf en dat maakt het een heel gevoelig boek. Haar verhaal maakt je als lezer bewust van de verborgen problemen achter eetstoornissen en tevens ook de obstakels waar jongeren tegenwoordig mee te maken hebben. Hoe komt iemand ertoe zichzelf uit te hongeren? Wie zet ze daartoe aan? Jongeren onderling zijn niet altijd even tactvol en dat alleen al kan leiden tot een eetstoornis. Justine heeft het overwonnen, door een hele lange weg te gaan. Haar boek is háár verwerking en háár manier om een bijdrage te leveren aan het meer inzichtelijk maken van de gevaren. Als lezer kun je alleen maar besluiten met haar een mooi leven toe te wensen nu ze haar ziekte heeft overwonnen.

Uitgever: Arena ISBN: 9789069748993 Pagina's: 260