Boek(en): Sex Play en De Seksdokter

Blijkbaar is het bij uitgeverij The House of Books niet onopgemerkt gebleven dat het weer vroeger donker wordt. Gezellig de kaarsjes aan, gordijnen dicht en met de kat op schoot naar de televisie kijken. Óf je kunt natuurlijk eens met je partner vervroegd richting bed gaan (of je moet het het liefst op de keukentafel doen, mag ook). En juist voor die groep brengt de uitgever een tweetal boeken op de markt: Sex play van Anne Hooper en De Seksdokter van Tracey Cox. Beide boeken zijn sinds kort verkrijgbaar.

De Seksdokter
Het boek De Seksdokter is, zo legt de tekst op de achterkant uit, bedoelt om je zelfvertrouwen als minnaar te vergroten. Als het tussen de lakens dus een beetje saai is, dan kun je dit boek er bij pakken. Het is alleen jammer dat het boek er zelf zo saai uit ziet. Het is dat de titel geen misverstand over de inhoud laat bestaan, maar anders zou het zo een willekeurige roman kunnen zijn. Wellicht dat de uitgever alvast heeft willen waarschuwen voor de binnenkant, want daar is het qua vormgeving ook alles behalve spannend. Niet één plaatje(!), geen kleuren en slechts zo nu en dan een kadertje. Het is duidelijk dat het Tracey Cox (wat trouwens klinkt als de naam van een Tsjechische pornoster) om de inhoud te doen is. Cox geeft namelijk niet zomaar een paar tips om je seksleven op te fleuren, maar gaat ook in op de beleving van seks: wat voor de man vanzelfsprekend is kan voor de vrouw remmend werken en andersom. Het boek staat vol met praktische tips, ervaringen van 'anoniempjes' en uitleg over bepaalde situaties. Het boek kan verhelderend werken als je je afvraagt waarom je seksleven in een sleur is beland en geeft een paar goede tips om de boel weer op de rails te krijgen. De Seksdokter geeft daarnaast verklaringen voor seksuele dromen en geeft antwoord op veel gestelde vragen op seksgebied.

Sex Play
Waar De Seksdokter van buiten eerder Huishoudbeurs uitstraalt, daar waan je je bij Sex Play op de Wallen. De cover is zwart en glanzend als lakleer, en het boek bevat bijna meer plaatjes dan tekst. Blote borsten, billen, leer, zweepjes en dildo's vliegen je om de oren. Volgens de achterkant is Anne Hooper een betrouwbare gids bij je zoektocht naar wat je allemaal kunt proberen en hoe je dat veilig doet. Het boek Sex Play is een boek vol suggesties voor een seksleven met flink wat afwisseling. In verschillende hoofdstukken worden tips gegeven over verleiding en leer je over de elementen die je seksuele leven beïnvloeden. Sexy kleding, spannende spelletjes, nieuwe seksuele uitdagingen en diverse accessoires passeren de revue. Het boek stelt duidelijk als doel om je seksleven te veranderen en welke nieuwe dingen je uit kunt proberen.

Twee boeken, één doelgroep?
Misschien is het onbewust zo gedaan, misschien is het een kunstje van de afdeling marketing van The House of Books, maar het lijkt erop dat het boek Sex play is gemaakt voor het mannelijk publiek en De Seksdokter voor de vrouwen. "Hoezo?", zul je misschien denken? Het is misschien amateurpsychologie, maar het boek Sex play heeft een beetje een glimmende zwarte cover (denk aan spannend lak!) en barst van de plaatjes (mannen zijn toch gek op visuele prikkels?). De Seksdokter daarentegen ziet er van buiten uit als chicklit en heeft helemaal geen plaatjes.

Maar welk boek moet je nu hebben?
Sex Play ziet er gelikt uit en bevat veel plaatjes, maar qua tekst is het boek erg teleurstellend. Hooper gaat er blijkbaar vanuit dat speeltjes en lingerie genoeg zijn om iets te veranderen aan je seksleven, maar laat je relatie er verder buiten. Sex Play is wat meer geschikt voor de vrij onervaren minnaars.
In De Seksdokter wordt wel veel dieper op je relatie en seksleven ingegaan én er worden allerlei suggesties gedaan om de boel op te peppen. Jammer genoeg blijft het daar bij tekst, want het boek is visueel behoorlijk teleurstellend. De Seksdokter is beter geschikt voor de wat meer ervaren lovers, die nog niet alles uit hun seksleven halen.

De Seksdokter

Uitgever: The House of Books ISBN: 9789044319279 Pagina's: 320
Adviesprijs: 15,90 Waardering: