DVD: Feast

"From Executive Producers Wes Craven, Ben Affleck, Matt Damon & Chris Moore", dat belooft nogal wat. Paradiso Home Entertainment heeft het dan ook met grote letters op de hoes geplakt, want voor de rest kent het grote publiek de film Feast natuurlijk niet. Feast is namelijk nooit in de Nederlandse bioscopen te zien geweest en is pas sinds kort op dvd verkrijgbaar.

Een afgelegen bar, op een koude avond, wordt bevolkt door een mengelmoesje aan types. Het is een vrij duistere bar, waar je je niet snel welkom voelt. Gelukkig maar, want het is het decor van de horrorfilm Feast. Een beetje dronken gelal, een beetje geflirt en een beetje ruzie, zo kabbelt de avond voort tot er met geweld een ruige held binnen komt gestormd. Iets eerder kregen we over alle aanwezigen al een korte, doch humorvolle introductie (inclusief levensverwachting), en ook deze held wordt keurig aan ons voorgesteld door de ondertiteling. Zijn levensverwachting? Ziet er prima uit en hij zal zeker de film overleven. Nog geen dertig seconden later wordt hij door een vreselijk monster naar buiten gesleept en rest er niets dan wat vleesresten van onze held. Entree held twee, of beter gezegd heldin twee. Zij weet wat er gebeurd is: bloederige, slijmerige monsters belagen de bar, op zoek naar mensenvlees. De diverse karakters hebben geen oog meer voor hun drankje of de biljarttafel: een gevecht op leven en dood is wat hen te wachten staat.

Alhoewel Feast qua verhaal een doorsnee horrorfilm lijkt, zijn er toch meerdere dingen aan te wijzen die de film bijzonder maken. De net genoemde introducties zijn bijzonder humorvol en spreken niet per se de waarheid. De film kent een aantal bijzondere dialogen en alhoewel de film op het eerste oog voorspelbaar lijkt, wijkt deze juist continu af van de bekende horrorclichés. De held is het haasje (de film verslijt er nogal wat), zelfs een kind is niet veilig en de monsters kunnen zich nogal expliciet en met direct resultaat voortplanten. De film heeft een behoorlijke snelheid en wat dat betreft hoef je je absoluut niet te vervelen, maar de montage valt erg tegen. Sommige scènes zijn zo donker dat er meerdere minuten bijna niets te zien is. Ook de beelden wisselen elkaar soms zo snel af dat je niets kunt volgen. Als schrikeffect is zo'n montage wel geschikt, maar nu mis je ook de actie. Gelukkig blijft er genoeg actie over, want Feast is doorspekt met gore, wapens, ledematen, ingewanden, slijm, maden, kots en meer viezigheid. Het is duidelijk dat de film twee kanten op wil: humor en horror. De film is daarin op zich wel geslaagd, al heeft de horror de overhand (in zoverre het dus zichtbaar is).

De release op dvd kent jammer genoeg geen extra's. Een commentaartrack of interview met de regisseur was zeker van toegevoegde waarde geweest. Zowel de Engelse als de Amerikaanse release hebben deze extra's wel, dus mocht je daarin geïnteresseerd zijn, dan kun je die eventueel zelf importeren.

Feast is origineel, bij vlagen erg geestig en regelmatig erg gore. Het is jammer dat sommige beelden door de montage erg slecht te volgen zijn, maar toch biedt de film nog genoeg om plezier aan te beleven. Er wordt geen duidelijke verklaring gegeven voor de verschijnende monsters, maar Feast kent dan ook amper een verhaal. Feast is een bijzondere productie; jammer alleen dat de release op dvd zo kaal is.

Label: Paradiso Home Entertainment Releasedatum: 22 augustus 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: Geen