DVD: Believers

Enige tijd geleden introduceerde Warner Bros. een nieuw label voor horror, science-fiction en thrillers: Raw Feed. Inmiddels is Warner aanbeland bij het derde deel uit deze reeks met de dvd Believers. In eerste instantie leek het erop dat het label zich vooral zou richten op rauwe horror, maar de tweede film richtte zich meer op een psychologische thriller. Nu is het blijkbaar de beurt aan science-fiction, want Believers gaat over een sekte die gelooft in een 'multiversum'. De film werd met een beperkt budget gemaakt en komt nu dus rechtstreeks uit op dvd.

Vic en David zijn twee ambulancebroeders die moeten uitrukken voor een flauwgevallen vrouw. De melding komt uit een afgelegen gebied en eenmaal ter plaatse treffen ze Rebecca en haar dochterje Libby aan. Rebecca heeft een hartstilstand en terwijl Vic en David proberen haar te reanimeren, komt er een pick-up aangestormd. Een paar mannen belagen de ambulancebroeders en dwingen hen en Libby in de truck plaats te nemen. Ze laden de inmiddels blauw aangelopen Rebecca in en vertrekken richting hun kamp. Al snel komen Vic en David erachter dat het kamp een soort sekte is, waar 'De Leraar' de macht heeft. Ze prediken het einde van de wereld en bereiden zich voor op hun reis naar een andere wereld. Vic en David peinzen er niet over om mee te werken en blijven zich verzetten, tot ze erachter komen dat de sekte, met de naam Quanta groep, niet alleen maar onzin verkopen. Zo loopt de doodgewaande Rebecca door het kamp alsof er nooit iets is gebeurd en weet 'De Leraar' meer van de twee gevangenen dan ze ooit hadden kunnen denken. Kunnen ze ontsnappen aan de sekte en in hoeverre is hun boodschap onzin?

Het scenario van Believers is behoorlijk realistisch. In de Verenigde Staten duiken er zo nu en dan sektes op die het einde van de wereld verkondigen of massaal zelfmoord plegen. Zo pleegden 39 leden van Heaven's Gate zelfmoord vanwege de komeet Hale Bopp. In Believers is er wel aandacht voor het geloof dat de sekteleden aanhangen, maar wordt maar amper duidelijk wat hun bedoeling is en hoe ze zich hebben georganiseerd. Het is dan ook niet voor niets dat de twee ambulancebroeders centraal staan in de film; zij worden gevangen gehouden en de sekte probeert hen bij hun plannen te betrekken. Verwacht van Believers geen horror of actie, de meeste scènes draaien om het psychologische spel tussen de sekteleden en hun gevangenen. De film staat bol van de mooie duistere plaatjes en ademt een lekker mystieke sfeer. Het is alleen jammer dat de regisseur van Believers, Daniel Myrick (The Blair Witch Project), het einde zo laat ontsporen.

De release op dvd is vrij netjes. Naast de film bevat de disk ook een flink aantal extra's, al is niet alles even interessant. Alle features zijn zo gemaakt dat het lijkt alsof ze min of meer deel uitmaken van de film en geven een soort uitleg over de sekte. Zo geeft sektelid IO een uitleg over 'de formule', een soort theorie waarmee je als kijker wordt doodgegooid tijdens de film. De laatste feature wordt betiteld als een "forensische video" en voegt weinig tot niets toe aan het geheel.

Believers is, om eerlijk te zijn, een nogal vage film. Het verhaal over een sekte is op zich geloofwaardig neergezet, maar het lijkt er een beetje op dat er niet echt een doel is in het verhaal. Waar de film in eerste instantie dreigt te eindigen met een flinke anticlimax, komt er opeens een onverwachte wending die niet volledig wordt uitgewerkt. Het is moeilijk om deze film in een bepaald genre te plaatsen, maar wellicht is de omschrijving thriller toch het meest passend. Als je enige interesse hebt in het fenomeen sektes, dan is Believers zeker de moeite waard, maar als op zichzelf staande thriller is het net allemaal iets te vaag.

Label: Raw Feed Releasedatum: 22 juli 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: