Boek: Neil Gaiman - Alles is breekbaar

Neil Gaiman is in Nederland helemaal niet zo'n bekende auteur, maar hij heeft enorm veel grote publicaties op zijn naam staan. Zijn unieke stijl en fantasiewereld zet hij om in verschillende soorten amusement. Zo schrijft hij uiteraard boeken, maar ook korte verhalen, gedichten en graphic novels. De Sandman-reeks is één van zijn bekendste en beste graphic novels. Daarnaast worden veel van zijn boeken verfilmd, met Stardust, dat in oktober in de Nederlandse bioscopen is te vinden, als meest recente voorbeeld. De nieuwste verfilming van Beowulf (met Angelina Jolie in één van de hoofdrollen) heeft Gaiman op de loonlijst als scriptschrijver. En ergens in 2008 verschijnt de verfilming van Gaimans jeugdboek Coraline.

Rijzende ster
Vrijwel iedereen kent Terry Pratchett met zijn Schijfwereld-reeks. Minder mensen kennen het boek Good Omens dat hij samen met Neil Gaiman schreef. Veel mensen kennen ook niet de boeken American Gods en De Bende van Anansi. Toch won Gaiman met deze laatste twee boeken veel van de belangrijkste awards (Hugo, Nebula, British Fantasy, Bram Stoker etc.) in fantasyland. Gaiman begint bekender te worden bij het grote publiek. Door de komende, grote bioscoopfilm zal zijn ster zeker rijzende zijn. Niet alleen komt de film Stardust straks in alle bioscopen te draaien, ook zal er een speciale film-editie verschijnen van dit boek, dat eerder in het Nederlands verscheen onder de titel Ster. Een eerder verschenen verhalenbundel, Spiegels & rook deed het in niet bijster goed. Het is te hopen dat het publiek wel deze nieuwe verhalenbundel, Alles is breekbaar in de gaten zal krijgen.

Verhalenkinderen
Gaiman begint zijn bundel met een uitvoerige verklaring van elk verhaal en gedicht. Het is al leuk om te lezen hoe hij gepassioneerd vertelt over de geboorte van zijn verhalenkinderen. Je kunt de liefde en de toewijding voor het schrijven tussen de regels proeven. Over zijn gedichten zegt hij dat de lezer ze mag overslaan en dat hij ze als extraatje heeft toegevoegd. Maar als ze toch gratis zijn, kun je ze net zo goed lezen. De diversiteit van de verhalen is enorm. Veel kunstwerkjes zijn ontstaan uit vraag van een redacteur naar een bepaald genre. Gaiman schrijft dan in opdracht het verhaal voor een anthologie. Andere verhalen zijn per ongeluk ontstaan, uit mislukte opdrachten. En weer anderen zijn gebaseerd op de meest vreemde dingen, zoals sculpturen, schilderijen, een cd van Tori Amos, de film Matrix, Sherlock Holmes en sprookjes.

Vederlicht en onzin
Niet alleen de onderwerpen zijn divers in deze verhalenbundel. Ook Gaimans stijl is niet in simpele bewoordingen te vatten. Hij kan erg duister schrijven, maar ook vederlicht en aandoenlijk, zoals in het korte verhaaltje 'Beren', waarmee hij een kijkje in zijn privéleven geeft. Met een stalen gezicht kan hij de grootste onzin verkopen, zoals hij laat zien in 'De hypochondrische kroep'. De verhalen in gewone vorm worden afgewisseld met miniverhaaltjes, zoals de twaalf stukjes die hij schreef bij de evenzoveel nummers van de Tori Amos-cd Strange little girls. Een suf onderwerp als het bespelen van een contrabas als klein jongetje zijnde, brengt Gaiman op zo'n intense manier dat je er tranen van in je ogen krijgt ('Goed begeleid door fijne akkoorden'). Als uitsmijter komt Gaiman met een verhaal over Shadow, de hoofdpersoon van zijn roman American Gods.

Gaiman schrijft geniaal, maar niet altijd even toegankelijk. Hij kan lastige beelden gebruiken, alhoewel zijn taalgebruik meestal vrij leesbaar blijft. Het is volledig noodzakelijk om zijn boeken en verhalen met een 'open mind' te lezen, omdat zijn maffe ideeën anders niet doorkomen. Gaiman wordt meestal onder de noemer 'fantasy' geschaard, maar in feite valt hij niet direct binnen één enkel genre. Voor de lezer die eens verrast wil worden is deze verhalenbundel met wel dertig verhalen perfect.

Uitgever: Uitgeverij Luitingh ISBN: 978 90 245 1357 4 Pagina's: 362