CD: Bettye LaVette - The Scene Of The Crime

Misschien wel een goed bewaard geheim: Bettye LaVette. Deze oudgediende (in Nederland zou ze van de muzikanten-VUT genieten, zo er zoiets zou zijn) is een kruising van Aretha Franklin en Tina Turner. Een kruising van soul, blues en rock (zo ongeveer in die volgorde) is haar specialiteit, en dat brengt ze met de kracht van een middelsterke orkaan. De volgende natuurramp in de USA mag dan ook naar haar vernoemd worden.

Op The Scene Of The Crime beantwoordt ze met verve aan de verwachtingen. De muziek zit goed in elkaar, al is de combinatie van soul, blues en rock weliswaar heel degelijk, maar verre van vernieuwend. De gebaande paden af, dus. De kracht van LaVette zit echter in haar stem, en dat weet ze goed uit te buiten. Wat zeg ik? Stem? Strot zal ik bedoelen! Er zit een kracht en diepte in die stem, simpelweg buitencategorie. Zuiver, of rauw, LaVette beheerst het allemaal. En dat laat ze horen ook, zonder rare trillertjes en maffe toonladders. Geen woorden, maar noten dus.

Terecht is het album dan ook samengesteld om haar stem maximaal uit te buiten. Van rauwe swingende bluesrock nummers, tot soulvolle rustigere nummers en medium tempo bluesnummers. De band is degelijk, LaVette is de blikvanger. Het grappige is echter dat, zonder dat je dit opmerkt, de begeleidingsband helemaal uit haar element is. De Drive-By Truckers staan namelijk allesbehalve bekend om hun soulvolle kant, maar vooral om hun southern rock (en hebben in die zin wellicht zelfs meer status dan LaVette). Ze passen zich echter helemaal aan aan haar zang.

Mede die bescheidenheid levert een prima album in dit genre op. Bettye LaVette is een ervaren en doorgewinterde artieste, die brengt wat haar publiek wil, en dat is te horen op The Scene Of The Crime. 100% Vakvrouwschap vermeningvuldigd met 200% energie.

Label Anti / Het Monumentale Datum: 24 september 2007