CD: Dolores O'Riordan - Are you listening

SubheaderDolores O'Riordan is na een stilte van ongeveer zes jaar eindelijk solo gegaan. Haar debuut heeft de titel "Are you Listening" en draagt twaalf nummers. Van het album is intussen al een single verschenen, Ordinary Day. Dolores O'Riordan is beter bekend als de leadzangeres van The Cranberries. Daarbij is haar krachtige stem met alle variaties en het Ierse accent het meest tekenend geweest voor de band. Het laatste album dat uitgegeven is stamt uit 2001. Officieel zijn "The Cranberries" nog niet opgeheven, dus de kans bestaat dat er weer een album uit zal komen, ook al is die kans zeer klein. Op het moment kunnen we dus gerust gaan luisteren naar het debuut van Dolores.

Persoonlijk
Zoals gezegd is de stem van Dolores tekenend geweest voor The Cranberries, en ook nu gebruikt ze dit krachtige instrument weer zoals voorheen. Het gaat niet meer zo hard als bij Zombie, maar nog wel altijd met het juiste gevoel. Het maken van het album heeft een ruime vier jaar geduurd, en zit vol met persoonlijke ervaringen. Het thema van Ordinary Day is de geboorte van haar derde kind, Dakota. Daarnaast zijn twee nummers gewijd aan haar schoonfamilie, Apple voor haar man, en Black Widow voor haar schoonmoeder. Black Widow is een metafoor voor de kanker die haar schoonmoeder "als een beest van binnenuit aanviel".

Een mooie mix
Zowel haar stem als de songs op het album variëren in stijl. Naast stevige gitaarrock vinden we ook folk-invloeden en soms hypnotiserende klanken. Het is misschien niet eerlijk om haar vorige band te gebruiken als vergelijkingsmateriaal, maar toch gebeurt dat automatisch, vooral omdat je er nog redelijk veel van terug kunt horen. Toch is het een absoluut geslaagd debuut. Dat ze zowel kan zingen als kan schrijven heeft ze al eerder bewezen, en dit album maakt dat nog eens duidelijk. Er staat genoeg materiaal op dat je laat luisteren. Dus de vraag in de titel kun je met een luid en duidelijk Ja beantwoorden.

Label: Sequel Records Releasedatum: 4 mei 2007