DVD: Ian Gillan - Highway Star, A Journey In Rock

Een legende die al meer dan 44 jaar in de muziekindustrie rondwaart en na een immens succes enkele ups en downs beleefde, maar uiteindelijk weer terug keerde bij zijn grote liefde, Deep Purple. Zijn naam is Ian Gillan en vanaf 2 april is er een dvd-box verkrijgbaar met daarop een portet van deze wereldberoemde zanger: Highway Star, A Journey In Rock.

Gillan begon in 1962 aan deze muzikale reis onder het pseudoniem Garth Rockett bij The Moonshiners. Na wat ronddwalingen kwam hij in 1965 bij Episode Six terecht en begon een serieuze muziekcarrière. In 1969 nam Gillan samen met bassist Roger Glover de stap naar Deep Purple, waarmee de twee de top van de muziekwereld zouden bereiken. Met Led Zeppelin en Black Sabbath aan hun zijde werd de band één van de oprichters van de hardrock, alhoewel Purple MkII net als Led Zeppelin nog over een grote dosis bluesrock beschikte. Ian Gillan werd de stem van Purple en kan niet meer weggedacht worden uit de geschiedenis van de band. Een instrumentalist is te vervangen zonder dat het geluid wordt aangetast, maar een zanger als Ian Gillan is uniek. Zijn zuiver geschreeuw en zijn hoge noten (tot aan sopraan C6) zijn zijn handelsmerken geworden. Iedereen zal zich de uithalen van Child in Time wel voor de geest kunnen halen.

Deze ode aan de zanger is een indrukwekkend portret die chronologisch het verloop van zijn carrière vertelt. De grootste nadruk ligt uiteraard en zeer terecht op Deep Purple (van MkII tot het huidige Mk8). Hij krijgt de kans om zijn eigen verhaal te vertellen en daaraan toegevoegd wordt commentaar van onder andere zijn maatje Glover, managers, George Best, zijn moeder en nog veel meer muzikanten. Belangrijke gebeurtenissen worden aangehaald, Purple wordt geanalyseerd en natuurlijk komen de vetes tussen Gillan en gitarist Ritchie Blackmore veelvuldig aan de orde.
Oude en nieuwe beelden wisselen elkaar mooi af en worden her en der ondersteund door de muziek. De dvd bestaat uit totaal meer dan zes uur aan materiaal! Het portret en concertregistraties van elk bijna twee uur zijn de belangrijkste vullers van de twee schijfjes. De concertregistraties komen van de laatste tour en laten beelden zijn van onder andere Moskou en Cardiff. Optredens, backstage opnames, korte interviews creëren een goed beeld van het huidige Purple.

Daarnaast staan er dus nog bijna twee uur aan extra's op deze uitgave.
Een zeer volledig item dus dat in de kast van de Gillan en Deep Purple fans absoluut niet mag ontbreken. Voor anderen is het een zeer goede documentaire over één van de meest belangrijke zangers in de geschiedenis van rockmuziek. Dikke vier sterren en voor Deep Purple fans zelfs vijf want deze dvd mag dan niet in je collectie ontbreken.

Label: Universal Releasedatum: 2 april 2007