DVD: Het Zuiden

De uit 2004 stammende film Het Zuiden lijkt aanvankelijk wel een aflevering van 12 Steden, 13 Ongelukken. Dezelfde 'Nederlandse' omgeving, ergens in de provincie, waar het leven langzamer dan in de stad lijkt voort te kabbelen. Ook hier komen twee mensen elkaar tegen, met elk hun eigen verhaal, en eenzelfde fatale afloop. En net als in de serie lijken de acteurs Monic Hendrickx en Frank Lammers niet zozeer gecast omwille van hun betoverende verschijning, maar vooal vanwege hun doorsnee uiterlijk. En bovenal hun talent natuurlijk, zo won Hendrickx alleen al een Gouden Kalf voor deze rol, en de prijs voor beste actrice bij het filmfestival in Rouen.
Maar waar vroeger Jan Douwe Kroeske aan het eind van de semi-realistische Vara-serie het beeld in kwam lopen, ontspint de film zich dankzij een prachtig scenario van Mieke de Jong langzaamaan in een uitermate stevig psychologisch drama.

Centraal staat Martje Portegies, de vrijgezelle eigenaresse van Wasserij 'de Lelie'. Ze wordt op handen gedragen door haar personeel: veelal doorleefde vrouwen uit alle hoeken van de wereld. Ze behandelt de wasdames als vriendinnen. Ook wanneer er een illegaal tienermeisje uit Rusland met haar baby om hulp vraagt, strijkt ze over haar hart. Deze nieuwe werkneemster, briljant gespeeld door Oksana Akinshina (o.a. Lilya 4-ever), vertegenwoordigt namelijk wat Martje zo graag had willen zijn: moeder.

De sympathie die aanvankelijk voor Martje opgewekt wordt is echter het eerste dwaalspoor waar je als kijker op wordt gezet. De Dogmatische 'hand-held' cameravoering versterkt dit effect, waardoor je als kijker langzaam met de absurditeit van het alledaagse wordt geconfronteerd. Zeker wanneer daar opeens Loe opduikt. Loe is een vrachtwagenchauffeur die vroeger op 'Het Zuiden' reed, maar zijn geluk nu dichter bij huis zoekt, en als chauffeur voor 'de Lelie' gaat werken. Lammers' rol, bij het grote publiek onder meer bekend als de wat simpele Brabander Berry uit de serie All Stars, is in deze 87 minuten durende film van Martin Koolhoven ongeveer hetzelfde. Martje en Loe voelen zich enorm tot elkaar aangetrokken, en belanden in bed waar Loe pas in het heetst van de strijd tot de ontdekking komt dat Martje een borstprothese heeft. Zijn schrikreactie vat Martje op als de zoveelste afwijzing, en vanaf nu wil ze hem daar dan ook voor straffen.

Langzaam ontpopt Martje zich tot een koelbloedige meesteres over Loe. Deze blijkt tot woede van Martje toch getrouwd te zijn, wanneer diens vrouw ongerust komt vragen waar haar vermiste man is. Martje zoekt Loe's nietsvermoedende vrouw thuis op, en ontdekt dat in hun huwelijk ook niet alles koek en ei is. Langzaam schept ze een ideaalbeeld van haarzelf als moeder van de baby, en als vrouw van Loe, een gezinnetje dat hun geluk moet gaan beproeven in het zuiden.

Het Zuiden (Dolby 5.1, en Engelse ondertiteling) is opnieuw een meesterwerk van Martin Koolhoven. Een zwartgallige feel-bad-movie over het oergevoel van een vrouw die het noorden kwijt is, en daarom in het zuiden haar geluk wil beproeven. Deins je niet terug voor een bittere nasmaak na het zien van de film, en vergeet je niet dat bij de extra's de 53 minuten durende film Duister Licht (1997) zit, dan kom je tot de eenvoudige slotsom dat dit een must-have is, en opgeteld vijf welverdiende sterren.

Label: Isabella Films Releasedatum: 19 september 2006 Kijkwijzer: Waardering: