DVD: Boy meets Girl stories

Boy meets Girl vertelt het verhaal van romantische ontmoetingen en ervaringen. Een engel die niet in God gelooft, Milou, vertelt vanuit haar auto hoe zij en andere mensen de ware kunnen ontmoeten in het leven. Maar niet alleen hoe zij de liefde kunnen vinden, maar ook hoe zij deze kunnen kwijtraken of juist hervinden. Wij kunnen de gedachten horen van Milou, zij vertelt over de liefde in haar leven. Maar ook zien we de liefde die andere mensen ervaren en ook van hen horen we de gedachten over hetgeen zij zien in de liefde. Maar als enige komt Milou steeds weer terug naar de kijker, als een soort gids in dit avontuur. De verhalen en de personages zijn niet met elkaar verbonden in de zin dat zij elkaar kennen of ontmoeten; het enige dat hen verbindt is de verliefdheid.

Milou, de engel die niet in god gelooft...

Regisseur Mark de Clou raakte geïnspireerd om korte films te maken over de liefde door het boek Fragments d'un discours amoureux van de Franse Roland Barthes. Het gevoel dat de fragmenten opriepen wilde hij weergeven op film. Geen verfilming van de exact gebeurtenissen uit het boek, maar een eigen invulling van het thema liefde. In heel veel verschillende stijlen en met een keur aan bekende Nederlandse acteurs geeft de Clou zijn visie op het thema liefde. Als je alle films had gezien, zonder dat je had geweten dat allemaal afkomstig waren uit de hand van één regisseur, dan had je verwacht dat er een dozijn kunstzinnige filmmakers aan had gewerkt. De publieke omroep zorgde ervoor dat de korte films van de Clou bekendheid konden verwerven. De films werden ingezet als zogenaamde pauzefilmpjes om de minuten, die soms tussen uitzendingen van andere programma's overbleven, op te vullen. Maar liefst één op de vier kijkers kent de filmpjes en 92% van de mensen die toevallig een Boy meets Girl tegenkomt bleef kijken, een opvallend hoog percentage.

quote:
"Eigenlijk is het project ontstaan uit allerlei halfaffe ideeën, stukjes film die ik ooit heb gedraaid en die in het archief zijn beland. Een stukje met Italiaanse scootermeisjes, een kolkende spreeuwenwolk, opnamen van een vriendin. Ik heb een mozaïek gemaakt uit wat ik zonde vond om weg te gooien." bron: Filmkrant
De 34 korte films van Mark de Clou's Boy meets Girl zijn sinds vandaag verkrijgbaar op een enkele DVD. De filmpjes zijn op twee manieren te bekijken. Allereerst kun je er voor kiezen om ze allemaal te bekijken, maar je kunt ook zelf de reis in de liefde gaan maken. In dat geval zoek je, door te kijken naar een aantal filmpjes naar de liefde.
quote:
De Cloe: "Het zijn herinneringen en chronologie doet er dus niet toe. Maar je moet wel alle verhalen langs voordat je een happy end krijgt. Het deurtje van de ware liefde gaat pas open als je alles hebt gezien en hebt gevoeld hoe het zit." bron: Filmkrant
De DVD biedt naast de filmpjes een aantal extra's voor de liefhebbers. Zo kun je een schetsboek bekijken waarin je de aantekeningen van de regisseur terugvindt. Jammer alleen dat het ontzettend klein is, zodat je niet echt goed kunt zien waar het over gaat. Ook kun je kijken naar een aantal 'stills' uit de film, die per categorie zijn onderverdeeld. Om meer inzicht te krijgen in de beweegredenen van de Clou om Boy meets Girl te maken, kun je kijken naar een interview met de regisseur. Hierin geeft hij aan hoe dit project is ontstaan, wat de bedoeling van de filmpjes is en dat hij vorm erg belangrijk vindt. Ook kun je in dit interview een kijkje achter de schermen nemen. De totale duur van de DVD is 80 minuten.

Boy meets Girl is een audiovisuele dichtbundel waarbij je de beelden die je ziet eigenlijk in je hoofd om zou kunnen zetten in poëzie. Prachtige beelden, die soms wel iets te weinig te maken hebben met ‘het verhaal’, laten je wegsmelten in het avontuur dat de liefde heet. Het is verrassend om te zien dat zo veel – vaak jonge- Nederlandse acteurs zich goed weten los te maken van de rollen die zij zo vaak spelen en zich helemaal lijken te hebben geschikt naar de film zoals de Clou deze in zijn hoofd had. Natuurlijk worden niet alle aspecten van de liefde behandeld, ook omdat dit voor elk persoon anders zal zijn. Wat deze filmische dichtbundel wel weet te bereiken is dat je het begrip liefde op een andere wijze gaat bekijken, doordat je korte fragmenten van onbekende mensen om kunt zetten naar je eigen belevingswereld. Inspirerend en romantisch om een keer een filmpje, of wellicht twee, te bekijken, maar om de gehele reeks van filmpjes achter elkaar af te spelen is wellicht iets te veel van het goede. Deze DVD is dan ook prima geschikt om zo nu en dan een beetje liefde ‘te bekijken’, maar mijn advies is om er geen hele avond voor uit te trekken. Of de filmpjes nog als pauzemateriaal gebruikt worden is mij onbekend, maar op die wijze wordt de essentie van Boy meets Girl het best naar voren gebracht: laat je verrassen en meeslepen door de liefde.
De filmpjes krijgen van mij een 8, vooral vanwege originaliteit, diversiteit en de prachtige poëzie die ze laten zien. De uitvoering van de DVD krijgt eenzelfde cijfer: een prachtig menu en de diverse mogelijkheden om de filmpjes af te spelen, plus een flinke hoeveelheid extra’s zorgen voor een compleet beeld van Boy meets Girl.

Details
GenreRomantische verhalen
Lengte80 minuten