DVD: Confessions of Lindsay Lohan

Disney probeert met 'Confessions of a Teenage Drama Queen' duidelijk de tienerdoelgroep te bereiken. Alles in deze film appeleert aan de leef- (of droom-) wereld van de gemiddelde tiener. Lindsay Lohan speelt Mary Cep, een vijftienjarig meisje uit New York die zonder duidelijke aanleiding met haar moeder moet verhuizen naar een suffe buitenwijk. Mary, die zichzelf in de toekomst ziet schitteren op toneel en daarom wil dat iedereen haar aanspreekt met Lola, ziet de verhuizing niet echt zitten maar stelt zichzelf gerust met de gedachte dat de grootste sterren uit de kleinste gehuchten komen; het is voor haar niets anders dan een wijziging in de film over haar leven die onvermijdelijk ooit gemaakt zal worden. Lola dramatiseert alles in haar leven en vertelt over een gescheurde nagel alsof er een ledemaat is afgerukt. Kortom: een aandachtstrekker van de bovenste plank.

Lola, enigszins een zweverig meisje

Lola vindt al snel een goede vriendin op haar nieuwe school. Ella, gespeeld door Allison Pill, is een ietwat braaf en sullig meisje die net als Lola fan is van Stu, zanger van de rockgroep Sidarthur. Maar een goede vriendin is niet alles wat Lola op haar pad vindt. Lola vindt in klasgenote Carla Santini (Megan Fox) een grote concurrente, aangezien ze allebei aandachtsgeil zijn. Dit leidt regelmatig tot kleine pesterijtjes, vooral omdat beide dames azen op de hoofdrol in de schoolmusical. Lola en Ella trekken gedurende het schooljaar samen op en praten veel over hun gezamenlijke idool. Als ze op een dag horen dat zanger Stu uit Sidarthur stapt en er een groot afscheidsconcert plaats zal vinden in New York, bluffen ze dat ze erheen gaan en, net als grote concurrente Carla Santini, uitgenodigd zijn voor de afterparty bij Stu thuis. Om daadwerkelijk aanwezig te zijn, moeten ze zich in allerlei bochten wringen om hun grote mond waar te maken en komen ze voor grote verrassingen te staan.

Verleidelijke vijand Carla Santini (Megan Fox)

'Confessions of a Teenage Drama Queen' is een film die nergens echt de diepte in gaat. Op geen enkel moment worden de karakters in de film echt uitgewerkt en je krijgt bijvoorbeeld nooit te zien waarom Lola en haar moeder opeens moeten verhuizen uit New York. Ook bepaalde ontwikkelingen in de film (zoals een opbloeiende liefde tussen Lola en een klasgenootje) krijgen niet de aandacht die ze verdienen om de film logischer te maken. Het acteerwerk van Lohan en Fox is wel iets over the top, maar is op zich wel passend in een film over 'drama queens'. Het script van de film is vreselijk zwak, vooral omdat er continu plotwendingen voorkomen en we teveel dingen voorgeschoteld krijgen die niet bijdragen aan de voortgang van de film.

Lola en vriendin Ella

De DVD bevat niet echt veel extra's. Allereerst begin je bij het afspelen van de DVD met een aantal trailers van andere films die binnenkort verkrijgbaar zijn. Vervolgens kom je in een bewegend menu terecht, waarbij je ervoor kunt kiezen om de film te bekijken of om naar de extra's te gaan. De extra's bestaan uit een drietal dingen. Zo kun je een verwijderde scène bekijken (die helaas niet de moeite waard is) en kun je kijken naar the making of waarbij je van een aantal scènes kunt zien hoe ze tot stand zijn gekomen. Tot slot is er nog de mogelijkheid om te kijken naar een muziekclip van Lindsay Lohan.

De film is niet echt goed uitgewerkt en regelmatig vraag je je af hoe de producenten er in godsnaam op zijn gekomen om een bepaalde wending aan het verhaal te geven. Maar ach, de film is gelukkig op geen enkel moment echt vervelend en best onderhoudend. Tel daarbij op dat Lindsay Lohan en Allison Pill samen een leuk stel zijn om naar te kijken en dat de looks van Lohan en Fox ook bijzonder aangenaam kunnen zijn. Een prima film om eens te bekijken als je op een regenachtige avond niets anders te doen hebt. De film krijgt een 6.5, de DVD een 6 (hij voldoet, maar biedt qua extra's te weinig).

Een 6.5...