DVD: Aladdin

Deze uitgave van Aladdin bevat meer extra's dan film. Met maar liefst 2 discs boordevol extra's kan de echte Aladdinfan meer dan uit de voeten. Op de tweede schijf staan alle bonusmaterialen verzameld en het is een indrukwekkende verzameling.

Op de eerste DVD, waar ook de film opstaat, is er vooral veel spektakel met betrekking tot de muziek uit de film. Zo kun je kijken naar videoclips, liedjes die de film niet gehaald hebben en kun je meezingen met de liedjes uit de film (karaoke!). Daarnaast biedt de eerste disc ook nog een aantal 'deleted scenes' die je kunt bekijken en kun je gedurende de film luisteren naar commentaar van de makers van de film.

quote:
BONUSMATERIAAL DISC 1

4 Deleted Songs: O.a. Proud Of your Boy en Humiliate The Boy;
2 Deleted Scenes: De eerste ontmoeting van Aladdin en Jasmine Aladdin;
'In The Lap Of Luxury Muziek en Meer'; Disney Song Selection: Zing mee met de film terwijl de woorden in beeld komen; 'A Whole New World', muziekvideo uitgevoerd door Jessica Simpson & Nick Lachey; Behind-the-scenes van de opnamen van de muziekvideo van Jessica & Nick; Originele muziekvideo uit 1992 met Regina Belle & Peabo Bryson ;Backstage Disney;
2 x Audio commentaar van zowel de Producers en animators; 'Pop Up Trivia Track': Bekijk op deze wijze de film en leer allerlei grappige feiten over de magische wereld van Aladdin.
Daarnaast heb je op de tweede disc nog veel meer extra's. Allereerst is er een onderscheid tussen de spellen die je kunt spelen en 'the making of'. De eerste is voornamelijk interessant voor de jonge kijkertjes, want van een echt spel is geen sprake: het zijn eerder de beelden en de min-of-meer interactieve keuzes die de kijker mag maken die het geheel spannend zouden kunnen maken voor kinderen. Daarbij moet ik wel zeggen dat deze 'spellen' wel erg mooi zijn vormgegeven, zowel qua kleur als qua snelheid en geluid zijn de moeite waard om te bekijken. Zo kun je met Aladdin een vlucht maken op het vliegende tapijt in een missie om prinses Jasmine te redden. Vliegensvlug en met gevaar voor eigen leven vlieg je langs allerlei obstakels in de bergen, de woestijn en in de stad. Ook kun je met Lago een spel spelen waardoor je wensen werkelijkheid kunnen worden door muntjes in de mond van Jafar te gooien. Zoals ik al zei: leuk voor de kinderen en wellicht leuk om voor volwassenen even kort een kijkje te nemen, maar niet meer dan dat.

quote:
BONUSMATERIAAL DISC 2

Spellen en Activiteiten: 'Vlieg met me mee Virtueel Disney DVD-avontuur' Jasmine is gevangengenomen en Aladdin heeft je hulp nodig om haar te redden. Spring ook op het Vliegend Tapijt maar houd je goed vast bij deze superrit; 'In de Wonderlamp', rondleiding: Iago kon niet samen met Jafar in de lamp wonen, dus verhuisde hij naar de lamp van de Geest; 'Interactieve rondleiding': Nu je de rondleiding hebt gezien, kun je zelf de Lamp verder onderzoeken; 'De Geest op wereldtournee', De Geest is vrij en maakt een wereldreis. Geniet van de ansichtkaarten die hij overal vandaan toestuurt; 'Drie Wensenspel', je hebt geluk: wil je graag dat er een wens in vervulling gaat? Kom dan dichterbij. Maar pas op, je weet nooit wie daadwerkelijk aan de touwtjes trekt en jouw lot bepaalt.
Dan is er nog de mogelijkheid om te kijken naar een documentaire over de geschiedenis van de film Aladdin en 'the making of'. Deze twee uur durende documentaire is samengesteld zoals je deze ook vaak op televisie ziet. Eén van de bedenkers presenteert een show en nodigt daarbij alle medewerkers aan de film één voor één uit en laat ze vertellen over Aladdin. Ik moet zeggen: na het kijken van 120 minuten 'the making of' weet je ook echt alles van de film en het maken ervan. Zelf vind ik 2 uur wel erg veel om zoiets te laten zien, maar dat zal een die-hard fan het vast niet met me eens zijn.

quote:
ACHTER DE SCHERMEN BIJ DISNEY

'Een ruwe diamant': achtergrondreportage van Aladdin "The making of" met de producenten, de supervising animators, verschillend "voice talents" en film historicus Leonard Maltin; 'Alan Menken: een muzikaal genie': een indrukwekkende en emotionele terugblik op het werk van componist Alan Menken Artwork van Aladdin. Luister wanneer de belangrijkste artiesten je een blik gunnen op de magie van het maken van Aladdin. Bekijk het originele artwork in de verschillende stadia van de filmproductie; 'Originele Bioscooptrailer van Aladdin uit 1992', 'Still Frame Gallery' en de originele trailers van 'The Return of Jafar' en 'Aladdin en de dievenkoning.