Doom 3 Launchparty

Eenmaal binnen begonnen mijn vingers uiteraard te kriebelen en besloot ik het er maar eens op te wagen. Echter op het moment dat ik de muis voor het eerst beroerde daalde mijn enthousiasme flink door het akelige gevoel van mouselag. Na enkele minuten verwoed te hebben geprobeerd een van mijn tegenstanders te raken zakte de moed mij in de schoenen en besloot ik actie te ondernemen. Even gluren in de settings en ja hoor, alle settings op high, op een PC die daar overduidelijk niet geschikt voor was. Enkele klikjes verder stonden de settings op low en de resolutie op 640x480. Terug in het spel werd duidelijk dat de PC dit prima trok en kon de multiplayer eens goed getest worden.


Hier alvast een voorproefje van mijn bevindingen van het spel zelf. Gezegd mag worden dat het mij meeviel (in positieve zin) hoeveel fun de multiplayer opleverde met vier spelers. Dit is namelijk het maximum aantal spelers per server, hoewel het volgens de modmakers met wel 32 spelers moet kunnen. Het is te merken dat dit spel van id Software komt vanwege de herkenbare geluidjes bij het oppakken van health, armor en ammo. Het gevoel van de rocketlauncher maakt de gelijkenis met Quake 3 Arena compleet. In het uurtje dat ik in totaal gespeeld heb was goed te merken dat dit wapen dezelfde superioriteit uitstraalt als in Quake 3 Arena. Verder lijkt het wapenarsenaal goed uitgebalanceerd, op het pistool na, dat nauwelijks schade aanricht en daarnaast nog eens vreselijk traag schiet ook.


Nadat ik genoeg Gamekings als kanonnenvoer voorbij had zien komen was ik wel erg benieuwd wat er nou voor systeem in de behuizing schuilde. Het bleek dat men met maar liefst een Pentium 4 2.8 GHz, 1024 MB RAM en een GeForce FX 5600 op de proppen was gekomen. Voor het showcasen van Doom 3 aan het publiek, het overtuigen van de gamers om hun hard verdiende centen uit te geven aan deze game en niet een ander, had men toch wel wat meer hun best kunnen doen om een degelijk systeem neer te zetten. Echter is er ook wel wat te zeggen voor deze keuze omdat zo ook te zien is dat Doom 3 niet
onspeelbaar is op een low-end videokaart, iets waar velen voor vreesden. Toch denk ik dat men er beter aan had gedaan als er tenminste 1 écht high-end systeem was gebruikt om Doom 3 eens in volle glorie te kunnen aanschouwen. Daarnaast vind ik het ietwat vreemd dat men wel voor een snelle processor en een grote hoeveelheid geheugen heeft kunnen zorgen maar blijkbaar niet voor een wat degelijkere videokaart. Helemaal als je er thuis achterkomt dat een betere, maar nog altijd mid-range videokaart (GeForce FX 5900 XT) op een vergelijkbaar systeem vrijwel alles uit de Doom 3 engine kan halen op een respectabele en belangrijker, constante fps van circa 35.