Game: NES Classics: The Legend of Zelda

Heeft de game de tand des tijds doorstaan? Dit is een moeilijke vraag en ik denk dat die niet in één zin te beantwoorden is. Voor iemand die nog nooit een Zelda-avontuur gespeeld heeft zou ik - ondanks de relatief lage prijs - dit spel niet aanraden. Het feit dat er te weinig feedback aan de speler gegeven wordt betekent dat het risico te groot is dat men het spel links laat liggen. Ik denk in dit opzicht ook dat Nintendo een fout heeft gemaakt door geen papieren kaart bij het spel te leveren. Wil je dus 'schoon' aan de Zeldareeks beginnen dan raad ik Zelda: a Link to the Past aan (reeds eerder op GBA verschenen), wat op alle punten een veel verfijndere game is om 'erin' te komen.

Ben je bekend met de latere delen van de serie maar ken je de 8-bitversie niet dan moet je je goed afvragen wat je leuk vindt aan Zeldagames. Vermaak je je met urenlang rondlopen en stug zoeken, en kun je daarnaast wennen aan de aanvankelijk onnatuurlijke besturing dan is dit een game voor jou. Als je de tijd wilt nemen dan zitten er namelijk heel wat uren in deze game. Hou je echter meer van een lineaire game waarin het oplossen van puzzels en side-quests centraal staat, dan is dit geen game voor jou.

Voor de miljoenen mensen die Zelda vroeger met veel plezier op hun NES-console gespeeld hebben, en die hem nu graag nog eens zouden willen spelen is dit een aanrader. Ik schaar mezelf onder deze categorie en ondanks dat de verstreken achttien jaar veel minpunten aan het licht heeft gebracht blijft het een game die je helemaal op kan zuigen. Ik heb me er dan ook erg mee vermaakt en zeker voor 20 Euro is het een goede koop.

En tenslotte, heb je al een versie van The Legend of Zelda in je bezit (zij het op je oude NES of op een GameCube bonusdisk), dan koop je met deze versie precies dezelfde game. Ik raad jullie aan om goed te overwegen of je deze game per se buitenshuis wilt kunnen spelen voordat je tot kopen overgaat.

Ik vind het spel een 8 waard maar neem bij een koopbeslissing wel de bovenstaande zaken in acht.

PluspuntenMinpunten
  • zoeken