Game: Singles - Flirt Up Your Life

In het spel draait het om het aangaan en onderhouden van een (romantische) relatie tussen twee personen. Zoals in elk simulatiespel moet je een aantal dingen voor je karakters regelen. In Singles heb je de basisbehoeften Hunger, Comfort, Body, Energy, Fun, Relationship, Sensuality en Surroundings. Deze worden in het Needs-scherm met een balkje onderin je scherm weergegeven. Het is natuurlijk de bedoeling om ze zoveel mogelijk in het groen te houden. Als je eet, dan schuift je Hungerbalkje naar rechts. Eet je samen met iemand anders, dan schuift het Relationship balkje mee. Naar een etend persoon kijken is natuurlijk niet erg erotisch, dus het Sensuality balkje zal naar links schuiven. Je Body balkje kan je aanvullen door naar het toilet te gaan, je handen te wassen of je tanden te poetsen. Comfort en Energy hebben alles te maken met hoe lang je al in touw bent en hoe comfortabel de stoel is waarin je zit. Fun is vooral afhankelijk van je activiteiten (schoonmaken en koken zijn niet leuk, praten en televisie kijken wel). Maar het draait natuurlijk vooral om Relationship en Sensuality.


De A.I. van Singles is redelijk intelligent en kan een hoop basisbehoeften van je overnemen. Laat je je Singles met rust, dan zullen ze vanzelf eten pakken en naar het toilet gaan of hun handen wassen. Is je Single van nature slordig, dan laat hij echter wel alle etensresten op tafel liggen, met als gevolg dat je de volgende dag niet meer aan tafel aan kan schuiven. De A.I. neemt echter nooit de relatie-gerelateerde aspecten van het spel over, dat moet je echt helemaal zelf doen. Een Singles-dag begint 's ochtends om 5:30 u. De lichten in het appartement gaan aan en je Singles komen uit bed. De Hunger- en Bodybalkjes zijn helemaal naar links geschoven, je moet dus eerst zorgen dat ze in bad gaan en wat te eten krijgen. Uit zichzelf zullen ze gewoon meteen uit bed naar de keuken rennen, ben je nog maar net met het spel begonnen dan zullen je Singles zich echter voor elkaar schamen als ze elkaar in hun ondergoed zien. Je moet ze dus aansporen zichzelf eerst aan te kleden voor ze hun slaapkamer uitrennen. Ook als er één staat te douchen en de ander moet ontzettend nodig naar het toilet schamen ze zich en gaan ze in een hoekje staan dralen tot de ander klaar is. Al snel is het tijd om naar het werk te gaan. Het spel gaat dan in fast-forward tot ze weer thuis komen. Hunger, Body en Energy zijn nu erg laag, alsmede de relatie-schuifjes. Probeer je de Singles met elkaar te laten praten, dan zullen ze dat weigeren omdat ze eerst hun basisbehoeften moeten bevredigen. Gelukkig kent Singles naast doordeweekse dagen ook weekends. In het weekend hoeft een Single niet te werken. Als je er door de week niet echt aan toekomt om aan je relatie te werken, kan je die dagen gewoon de A.I. zoveel mogelijk zijn werk laten doen en dan in het weekend leuke dingen doen. Je kan echter niet uren met elkaar praten en knuffelen, als een Single honger krijgt of moet plassen dan gaan ze gewoon hun eigen gang (een lichtelijk beledigde partner achterlatend).

Naast het Needs-scherm (basisbehoeften), zijn er nog andere schermen die je in de gaten moet houden.
* Relationship
Hier vind je vijf rijen met rondjes die zich langzaam vullen naarmate je meer bereikt in je relatie. Friendship ontwikkelt zich door over neutrale onderwerpen als hobbies te praten of de laatste roddels met elkaar te delen. Romance neemt toe door elkaar complimentjes te geven of te kussen. Door te flirten of te tongzoenen vullen je Sensuality-bolletjes zich. Grapjes maken of elkaar plagen zorgt voor je Fun rijtje en als je het echt oneens bent met elkaar (of als één persoon altijd alle vervelende klusjes op moet knappen terwijl de ander lekker voor de televisie hangt) kan je Trouble in je relatie krijgen. Ieder rijtje bestaat uit tien rondjes. In het begin heb je niet alle interactie-mogelijkheden tot je beschikking, je kan bijvoorbeeld pas tongzoenen als je al drie rondjes in Sensuality hebt gevuld. Bij meer rondjes kan je ook Snugglen en uiteindelijk natuurlijk de liefde bedrijven...


* Personality
In dit scherm wordt met vijf schuifjes je personage beschreven. Is hij of zij introvert of juist extrovert? Speels of serieus? Netjes of slordig? Warm of ijzig? Neurotisch of kalm? Omdat deze karaktereigenschappen ook een grote rol spelen in de mate waarin je Singles bij elkaar passen, is het jammer dat je deze eigenschappen pas kan zien als het spel al begonnen is. Ik zou dit soort belangrijke gegevens liever al bij de keuze van je Singles kunnen zien omdat het verhaaltje niet echt heel veel informatie geeft.

* Skills
Singles heeft RPG-achtige elementen. In dit scherm kun je je Single laten groeien op diverse vlakken. Als je Singles gelukkig zijn, krijg je experience points. Heb je een aantal punten verzameld, dan krijg je een Skill Point. Deze Skill Points kan je gebruiken om de Single te helpen in zijn carrière (voor een beter salaris en gunstigere werktijden), schoonmaak-vaardigheid, kookkunsten, gevoel voor humor, reparatie-handigheid, romantiek en de mate waarin je ermee weg kan komen als je een keer minder uren maakt op je werk (slacking).


Tenslotte is er het Build scherm. Hierin kan je allerlei spullen kopen om je flat te verfraaiien. Heb je weinig geld, dan koop je tweedehands spullen. Die zijn natuurlijk minder comfortabel en gaan sneller stuk. Heb je veel geld, dan kun je designer spullen kopen, waardoor de flat een beter aanzien krijgt (Surroundings balkje schuift naar rechts). Binnen de Building mode kun je kiezen uit woonkamer (stoelen, banken, tafels), keuken (apparatuur), badkamer (wastafels, toiletten, bad of douche), decoratie (bloemen en planten, schilderijen, kunstwerken), elektrische apparatuur (televisie, telefoon, lampen), studeerkamer, slaapkamer (als je een tijdje goede resultaten hebt behaald op het romantische vlak kun je overwegen een tweepersoons bed te kopen), behang, vloerbedekking, tuin (als je die hebt) en tenslotte kun je muren weghalen en opbouwen of extra ramen plaatsen. Je kunt het zo bont maken als je zelf wilt.