Game: Final Fantasy: Crystal Chronicles

Verschillen met de singleplayer

Het belangrijkste verschil met de singleplayer mode is dat je nu met je GBA MOET spelen. Dus iedereen, of het nu twee of vier medespelers zijn, moet een aparte GBA en linkkabel hebben (die kabel zit overigens in de eerste lading gratis meegeleverd). Op de eigen GBA kan de speler info lezen en zijn eigen menu in, zonder dat de anderen daar last van hebben. Als speler 1 een nieuw zwaard heeft, dan kan hij die equippen zonder dat het spel stil hoeft te liggen dus.

Een ander groot verschil met de singleplayer versie is dat je nu iemand moet uitkiezen die de kelk draagt, waar dit in singleplayer een Moogle is. Deze persoon is ook meteen een stuk kwetsbaarder dus dan de rest en hij kan niet rennen. Hierdoor wordt het algeheel iets trager dan in de singleplayer, waar de Moogle je wel kan bijhouden als je rent. Het feit dat er iemand naast je zit die verantwoordelijk is voor de weg door de dungeons geeft wel een leuke extra dimensie aan het spel; iedereen moet meelopen met de kelkdrager, omdat ze anders in de miasma komen en langzaam sterven. Dit levert een aantal komische momenten op, zeker wanneer je een eigenwijze kelkdrager hebt, die niet wil luisteren naar de anderen en zijn eigen weg zoekt door de dungeons: “Deze kant op”, “Nee, deze kant natuurlijk, ei!”, “Ik weet het zeker hoor, we moeten naar links”, etc. Je zal je zeker vermaken.

Dat je magicspells nu niet kan fusen, maar tegelijk met je medespelers moet casten had ik al vermeld in het singleplayer-gedeelte. Het leuke van het realtime gebeuren nu is dat ook het reviven en healen van je medespelers wat lastiger is, de vijanden blijven immers aanvallen. Het beste is dus dat er één iemand voor de gezondheid zorgt, één voor de kelk, en de rest voor de aanvallen. Samenwerken is de sleutel tot succes. Dat is heel goed uitgewerkt in deze game!

Naast samenwerken zit er ook een soort van mini competitie in het spel verwerkt; elke dungeon heeft een bepaalde opdracht die zegt hoe je die dungeon moet spelen. Een voorbeeld is “gebruik geen magie”, degene die dan het minst magie heeft gebruikt krijgt de meeste punten, en kan na het uitspelen van de dungeon weer als eerste kiezen uit de voorwerpen die de karavaan verzameld heeft. Deze versterken meestal je status, of je krijgt er een life hartje bij.