DVD Review: RATM - Live At The Grand Olympic Auditorium

Voorbij
Op de dertiende september van het jaar 2000 gaf de Amerikaanse band Rage Against The Machine haar laatste concert ooit in het Grand Olympic Auditorium in Los Angeles, California. Een deel van de band leeft momenteel weliswaar voort in Audioslave, maar zeker zonder zanger Zack de la Rocha is RATM RATM niet meer.

Vandaar dat het, zeker voor de mensen die de wereldse band RATM pas hebben leren kennen na de opsplitsing in 2000, een goede ontwikkeling is dat eenieder nu van dit concert kan genieten in beeld en geluid. Liefhebbers van de grondleggers van de mix tussen rap en rock (als we Urban Dance Squad even vergeten) zullen daarbij watertanden van de fantastische setlist, met onder meer Bulls On Parade, Bombtrack, Bullet In The Head, Killing In The Name en Guerilla Radio.

Klassiekers
In totaal telt het concert vijftien nummers. Naast bovenstaande klassiekers zijn dat bijvoorbeeld ook de covers I'm Housin' (EPMD) en Kick Out The Jams (MC5) van het (cover)album Renegades. Al met al een zeer goed overzicht van wat RATM in ruim tien jaar heeft neergezet dus.

In de review over de CD die van dit concert is gemaakt heb je kunnen lezen dat ik niet helemaal tevreden was over het geluid: "Waar tijdens het ene nummer zanger De La Rocha nauwelijks boven het gitaargeweld uitkomt, is hij bij een volgend nummer juist weer te overheersend." Gelukkig is daar op de DVD geen sprake van. De kijker kan kiezen uit PCM Stereo of Dolby Digital 5.1 Surround Sound en beide sporen zijn even helder.

Home-video
Waar het naar mijn mening wel wat aan schort is de beeldkwaliteit van het concert. Dit is namelijk met een scala aan camera's opgenomen, maar lang niet elke camera geeft een even scherp beeld. Sommige camera's staan in het publiek opgesteld en moeten, waarschijnlijk, een home-video effect oproepen (alsof het door een bezoeker is gemaakt) door middel van ietwat korrelige en wazige beelden. Echter, ook sommige 'echte' camera's zorgen voor een wat vaag beeld. Ik heb de DVD geprobeerd op een 16 : 9 tv en op een 4 : 3 tv, en ik vond het wazige beeld bij de 4 : 3 versie wat meer opvallen.

Toch is er zeker niets mis met het concert op zich. Het is niet aan de band af te zien dat het hun laatste concert aller tijden is en ook het publiek heeft er zeker nog zin in.

Extra's
Maar het blijft niet bij de vijftien nummers van het 'normale' concert op deze DVD: onder de extra opties vouwt zich namelijk nog een rijkelijk gevuld menu uit. Ten eerste kan men twee 'bonus concert performances' bekijken, wat in feite gewoon twee extra nummers zijn (ook opgenomen tijdens het 'laatste concert'). Waarom deze twee als bonus gepresenteerd worden is mij dan ook een raadsel.

Gelukkig zijn de overige extra opties wel in orde. Ten eerste is dat een mini-concert van RATM (zes nummers) tijdens de Democratic National Convention 2000. Dit concert is echter van VHS-kwaliteit, maar daarom niet minder de moeite waard om te kijken. Verder wordt de kijker getrakteerd op de videoclips van How I Could Just Kill A Man en Bombtrack. Leuk om eens te zien...