Bordspel Review: Monopoly Junior

Een middagje Monopoly spelen met de kids. Vinden de kinderen dat leuk en vindt jij dit ook leuk? Op één van de zeldzame druilerige middagen de afgelopen weken, namen we de proef op de som. Samen met 3 kinderen van 4, 6 en 7 jaar en 2 volwassenen werd het spel uitgeprobeerd.

Het eerste dat opvalt is het formaat van het bord dat half zo klein is als van de volwassen versie. Dit zal wel bedoelt zijn om voor de kleine kinderarmpjes het bord beter bereikbaar te hebben. Bij het uitpakken van de doos ontstaat er bij de volwassenen lichte paniek; het spel is niet compleet?! We missen namelijk de straatkaartjes! Maar na bestudering van de handleiding, blijken deze er niet te zijn in deze versie. De straten zijn in deze editie kermisattracties. Wie 'eigenaar' wordt van een of andere attractie, welke voor slechts enkele euro's te koop zijn, mag hier onmiddellijk een eigen kassa (= huisje) neerzetten. In deze versie is er dus geen gedoe met aparte eigendomsbewijzen. Heb je alle attracties in 1 kleur, dan mag je de prijs die de bezoeker moet betalen gewoon verdubbelen. Erg simpel dus voor de jonge spelertjes. Geen belasting, maar betalen voor het vuurwerk of een dolfijnenshow. Start passeren is zakgeld krijgen, stationsvelden zorgen voor een dubbele beurt, de gevangenis is een snackbar. Kortom, allemaal heel aantrekkelijk voor kinderen. Wie uiteindelijk als eerste al zijn zakgeld heeft opgebruikt verliest en beëindigt het spel. De speler die op dat moment nog over het meeste zakgeld beschikt, wint.

Een nadeel van het spel is dat niet elk vakje voorzien is van een leuke tekening van de bijbehorende attractie. Alleen op die manier zouden de jongste kinderen, die nog niet kunnen lezen, helemaal zelfstandig dit spel kunnen spelen. Maar verder is de Junior versie van dit wereldberoemde spel erg leuk voor kinderen, maar ook voor volwassenen die niet zo houden van de ellenlange volwassen versie is dit best een aardig spel.

De kinderen die dit spel speelden, hebben zich in ieder geval prima vermaakt en gaven dit spel een dikke 7!

UitgeverijHasbro
Aantal spelers2 tot 4