Game Review: Pro Evolution Soccer 2

Grafisch

Om maar weer met een vergelijking te beginnen: Grafisch verliest het spel het van FIFA 2003. Dit neemt niet weg dat alles er prima uit ziet. De statische graphics van FIFA mogen er dan beter uit zien (lichteffecten op het gras, etc.), de bewegingen van Pro Evolution Soccer 2 zijn toch onovertroffen. De stadions zien er gedetailleerd uit en ook de gezichten van de spelers zijn herkenbaar en mooi gemaakt. Door het ontbreken van de officiële licentie zijn de stadions helaas versierd met namaak reclameborden en de meeste namen van spelers zijn niet juist of ontbreken. Wanneer je bijvoorbeeld speelt met het Nederlandse team ontbreken de echte namen onder in beeld wanneer er een doelpunt wordt gemaakt en de commentator heeft het dan ook over 'number 11' en 'number 5'.

Geluid

Het commentaar dat wordt geleverd is helaas niet beschikbaar in het Nederlands. Het feest der herkenning blijft voor mij dan ook uit bij het horen van de namen Peter Brackley en Trevor Brooking (maar ik ben dan ook geen voetbalfan dus wellicht is dat mijn persoonlijk gemis). Het commentaar is sterk verbeterd ten opzichte van de vorige versie, maar na een aantal uur achter elkaar spelen begint toch op te vallen dat de commentator in herhaling valt. De wedstrijdanalyse door Trevor Brooking is soms ronduit lachwekkend. Als hij na 20 minuten spelen niets meer te melden heeft dan "That was a great match!" is dat toch een beetje sneu. Een erg leuk detail is dat je kunt instellen of de commentator en het publiek voor een bepaalde kant zijn. Het voelt fantastisch als het hele stadion inclusief commentator met je meeleeft terwijl je op het doel af rent.