Sacred 3

Graphics
De graphics zijn ruim voldoende. De camera is iets te ver van de actie af om meer details te kunnen waarderen, maar het ziet er gewoon goed uit. In het spel bewegen er weinig elementen en er zijn geen afzonderlijke zichtbare boombladeren die worden weerspiegeld in het gerimpelde wateroppervlak. De actie wordt goed in beeld gebracht en daar gaat het om.

Opmerkelijk genoeg zijn de filmpjes tussen de missies door niet echt filmpjes, maar tekeningen waar in- en uitgezoomd wordt. Net zoals dat bij Thief werd gedaan. Niet storend, maar na het mooie introfilmpje was ik wel even lekker gemaakt.

"Filmpje"

Opnieuw en weer en meer
Sacred 3 vraagt erom steeds weer gespeeld te worden. Ik had slechts zeven levels tot mijn beschikking en ik ging steeds weer terug om nóg een beetje geld en xp te verzamelen. Je wìlt steeds teruggaan, het is geen straf. Het spel speelt soepel en de irritante minpunten krijgen nooit de overhand. Ik vind het oprecht jammer dat ik niet verder kan gaan. Om de verslaving maar aan te geven: ik heb het schrijven van deze preview steeds onderbroken om nog een missie te spelen. Er zijn aardig wat speciale moves, die je op verschillende manieren kunt uitbouwen. Omdat Sacred 3 je motiveert alles een keertje te proberen, blijft het leuk om te kijken hoe je tegenstanders nu gaan sterven. De Weapon Spirits geven het spel een beetje extra kleur, maar zijn in de single player niet van doorslaggevend belang. Dit kan anders zijn als je multiplayer doet, want dan kun je hun effecten combineren. Het afmaken van een liggende vijand kan heel belangrijk zijn. Als je wordt ingesloten, dan is die move soms je enige mogelijkheid om weg te komen. Dit geeft een belangrijke tactische dimensie aan het spel. In de multiplayer kan je teammaat jou op die manier onbedoeld helpen.

Uiteraard zijn er wat minpunten. Aria's stem vond ik na een tijdje nogal storend, vanwege haar populaire houding. Als iemand vanuit de luie stoel opdracht na opdracht geeft om 'eventjes' een baas om zeep te helpen en constant op- en aanmerkingen maakt op je speelstijl, dan ervaar ik dat al snel als een vervelende opdringerige bijrijder. Daarnaast geeft je Weapon Spirit ook commentaar, sommige wat meer dan anderen, en de lokale slechterik wil je graag uitdagend toespreken. Er wordt dus flink veel gekletst en dat is vaak nogal storend. Ook omdat sommige personages er een zestiger jaren hippie of een zeventiger jaren funky spreekstijl op nahouden. 

Gameplay

Conclusie
Dit spel zou geen Sacred 3 moeten heten, want nu worden veel mensen op het verkeerde been gezet. Van tevoren gingen de fans ervan uit dat het een actie-RPG hack & slash zou worden. Bij ‘hack & slash’ denk je al snel aan Diablo, Darksiders en DmC. Dit is geen van allen, maar een leuke 3D-beat ‘em up. Het is belangrijk het verschil aan te geven. Als je Sacred 3 zou beoordelen als een RPG, dan komt het er heel slecht vanaf. Maar kijk je ernaar als een beat ‘em up zoals Double Dragon, dan is het een heel leuk en verslavend spel. Alleen de achtergrond van het verhaal laat je denken aan de RPG-roots, maar het verhaal is niet zo belangrijk in een beat ‘em up. Het was mijns inziens veel beter geweest als Deep Silver dit spel een andere naam gaf, zoals Wham, Bam - Yeah, dan weet iedereen meteen wat de insteek is. Want het is een goede degelijke 3D-brawler en dat had de marketingafdeling beter moeten communiceren.

Sacred 3 is leuk, verslavend, onderhoudend en voelt aan als een hele goede indiegame. Het is alleen geen Sacred. De meeste grote tekortkomingen die ik heb ervaren, liggen waarschijnlijk aan het feit dat ik de bèta heb gespeeld. Ik zal het spel zeker uitspelen zodra ik de kans krijg. Ik kan alleen nog niet zeggen of het de adviesprijs van €49,95 waard zal zijn.