Dishonored

Bethesda heeft met Brink en Hunted: Demon’s Forge bewezen dat het ook minder goede projecten op de markt gooit. Maar Dishonored lijkt daar gelukkig niet tussen te passen. Deus Ex, maak je borst maar nat.

In Dishonored speel je als een bovennatuurlijke sluipmoordenaar in een stad die is getroffen door een plaag die door ratten is overgebracht. De halve wereldpopulatie is er aan onderdoor gegaan. De sluipmoordenaar heet Corvo en je staat onder het commando van de Keizerin. Totdat zij vermoord wordt en jij de schuld in de schoenen geschoven krijgt. Lord Regent, de slechterik van de game, heeft je er ingeluisd. Aan jou de taak om achter hem aan te gaan, zodat je wraak kunt nemen.

 

Deze open wereld first-person shooter legt de nadruk op stealth, freerunning, gadgets en eigen invulling. Dat is niet vreemd, aangezien lead desinger Harvey Smit aan deze titel werkt. Smit heeft in het verleden aan de populaire Deus Ex- en Thief-franchises gewerkt. Andere titels die genoemd worden waar deze game wat van wegheeft zijn BioShock en Half-Life 2, omdat de art director van de laatstgenoemde zijn stempel heeft gedrukt op de sfeer in de stad. En die stad, genaamd Dunwall, is waar het verhaal zich grotendeels afspeelt.

Hoewel je al wel weet dát er een plaag is geweest en waar hij vandaan komt, blijft het gebied toch een soort mysterieus, afgesloten ruimte. Vandaar ook de referentie naar BioShock. Het is logisch dat ontwikkelaar Arkane Studios, die gewerkt heeft aan het tweede BioShock-spel, met deze titels smijt. Het zijn drie zeer geliefde series onder de gamers. Het gevaar schuilt hem er echter in dat het eindproduct snel kan tegenvallen, wanneer blijkt dat de makers toch stiekem een eigen kant op zijn gegaan. Maar tot nu toe lijkt dit allemaal mee te vallen. Beter goed gejat, dan slecht verzonnen.

In Dunwall gebeurt van alles. Volgens Arkane Studios simuleert het spel allerlei gebeurtenissen, ook als de speler deze niet in beeld krijgt te zien. Dieven zouden bijvoorbeeld op de achtergrond mensen overvallen. Deze overvallen stoppen pas als jij je er mee hebt bemoeit. En met bemoeien bedoelen we dat je hen moet afmaken. Daarnaast zijn er ook typische personages waar je mee in contact kunt komen, mocht je daar behoefte aan hebben. Zo zit er bijvoorbeeld een man op een balkon, die niet uit zijn huis kan komen omdat zijn deur gebarricadeerd is. Waarschijnlijk niet geheel zonder reden.

Op zich, gezien de afnemende bevolking, gebeurt er dus relatief veel in de stad en je hebt bijna overal invloed op. Je kunt heel Dunwall verkennen om deze, in traditionele termen beschreven, zij-missies te ontdekken. Door middel van freerunning, net zoals in bijvoorbeeld Mirror’s Edge en de Assassin’s Creed-serie, ren je over daken, klauter je over dakgoten en glij je van dakpannen af alsof het niets voorstelt. Door goed je omgeving in je op te nemen, zie je misschien oplossingen voor gegeven problemen waar zelfs de ontwikkelaar niet aan had gedacht. Volgens Arkane Studios is dat allemaal mogelijk in de wereld van Dishonored; wij wachten rustig het eindproduct af.

Eén van de features waarmee flink gepronkt wordt zijn de dynamische ratten. Het schijnt namelijk zo te zijn dat deze reageren op alles wat er in de wereld gebeurt. Dood je iemand, dan komen ze direct ergens uit tevoorschijn en vreten het lijk op. Ook dienen ze als soort proefdier om te kijken of er niet ergens een elektrisch geladen veld hangt waar jij toevallig heen moet. Verder reageren ze sterk op licht en bewegingen, maar ook dat moeten we nog even afwachten. Het klinkt in elk geval erg scripted, wat helemaal niet erg hoeft te zijn. Als het maar functioneel is.

De AI van de tegenstanders is van hoog niveau. Deze reageren ook op licht en geluid. Als je dus voor een raam gaat staan waar veel licht uitkomt, zien ze een schaduw en komen zij op je af. Wanneer je rond gaat sneaken, moet je goed opletten waar je kunt gaan zitten. In de demo kon je bijvoorbeeld in een open haard gaan zitten. Die is knus en lekker donker, dus dan zien de bewakers je opeens niet meer. Vervolgens leg je hem om (of niet, want ze zijn vaak afgeleid door dingen als kunst of die vervelende ratten) en loop je verder.

Als sluipmoordenaar met bovennatuurlijke krachten bezit je veel verschillende mogelijkheden om de mensen om je heen af te maken, te bespioneren, weg te blazen of af te luisteren. Je kunt door sleutelgaten heen loeren om de mensen achter de deur af te luisteren, duwt een groepje weg door een massieve windstoot uit je handen te laten ontstaan, heel hoog springen, andermans lichaam overnemen, zakkenrollen, tijd vertragen en bijvoorbeeld nog teleporteren. Ook kun je mechanieken combineren. Niet alle eigenschappen zijn vrij te spelen of uit te breiden, want je moet keuzes maken. Welke kracht past het beste bij jouw speelstijl?

Geen speelsessie schijnt hetzelfde te zijn in Dishonored, vanwege alle routes die je kunt nemen en krachten die je kunt uitbouwen. Ook de gesimuleerde acties kunnen anders uitpakken. Daarnaast hebben al je acties nog consequenties, wat het Level of Chaos verandert in de wereld en hem ook doet veranderen. Dit spel is het beste te omschrijven als een combinatie Deus Ex (vanwege de gadgets, manieren van doden en verschillende paden) en BioShock (vanwege de mysterie van de afgesloten stad). Voor nu staat Dishonored gepland voor het tweede kwartaal van 2012 en moet hij uitkomen op de pc, Xbox 360 en PlayStation 3.