Ghost Recon: Future Soldier
In het Victoria Hotel in Amsterdam hebben we gespeeld met twee modi van de in de nabije toekomst gesitueerde stealth third-person shooter Ghost Recon: Future Soldier: de co-operatieve en de Guerrilla-modus. Het spel draait in feite om de samenwerking van vier personen en om de nieuwe futuristische setting. Komt dat allebei goed uit de verf?
Lees ook ons interview met producer Pierre de Margerie van Ubisoft Paris!
Na een korte uitleg in één van de vergaderzalen op de eerste verdieping van het Victoria Hotel krijgen we al snel de kans om met drie man van de pers en één van de twee Franse ontwikkelaars de co-operatieve modus uit te proberen. We zijn van tevoren gewaarschuwd dat het pittig zou kunnen worden omdat we level tien (van de twaalf) voorgeschoteld hebben gekregen. Die waarschuwing had je als verslaggever wat nauwer moeten nemen. Dikwijls zijn er boze hoofden zijn kant op gedraaid. Ja, Ghost Pepper is weer eens ten onder gegaan. Zijn verwoede pogingen dichter naar zijn teamleden te kruipen – in de hoop gereanimeerd te worden – ten spijt.
Ghost Pepper
Daar zitten we dan: vier man sterk, achter de struiken. In de verte zien we een brug over een beekje liggen, met daaronder heel weinig water. Te weinig om te zwemmen, maar te veel om onopgemerkt doorheen te banjeren. Onze onzichtbaarheidmantel staat aan, want die wordt automatisch geactiveerd wanneer we gebukt de vijanden benaderen. Zij hebben echter nog geen idee dat wij eraan komen. Pas wanneer wij het eerste schot lossen, verliezen we onze onzichtbaarheid en knallen zij terug. Maar vaak is het zo dat we gesynchroniseerd headshots maken met onze snipers. Bovenin het scherm is een blokje te zien dat aangeeft welke vijand al in het vizier van je teamgenoten is. Met een kalme drie-twee-één halen we vier man neer. De andere vijanden hebben nog steeds geen idee dat we eraan komen.
Dit is nog gemakkelijk, want deze vijanden staan redelijk onbeschut opgesteld. De volgende lading is al met meer man en die staan achter muren en tanks en bovenop de daken. De onzichtbaarheidmantel is geactiveerd; doorlopen. We sluipen over een kamp met veel logge boomstammen en hooibalen. Waarschijnlijk zijn we op een houtverwerkingsbedrijf, maar dat doet niet ter zake: ons doel is duidelijk. Zo geruisloos mogelijk – als een echte ghost recon – de vijand uitschakelen. Iedereen neemt z’n positie in. Doel één, twee en drie zijn in zicht. Ghost Pepper heeft wat moeite met zijn plek en wordt opeens opgemerkt. Dan breekt de hel los.
Rambo
Als een haas maakt-ie dat hij wegkomt van het spervuur. Houten muren en hooibalen bieden niet de bescherming die je gewend bent in videospellen, want de kogels gaan er gewoon doorheen. Met een paar goed gemikte metalen flodders leggen zowel je vijanden als jij het loodje, dus je moet ervoor waken niet ten onder te gaan. Maar nog voordat Ghost Pepper de muur haalt om te schuilen, gaat hij te gronde. Hij probeert nog te kruipen van ellende, in de hoop dat één van zijn teamleden hem kan helpen. Tevergeefs, want deze jongens zijn net zo groen als hij. De leider heeft het te druk met onzichtbaar zijn en ziet niet van iedereen wat er precies gebeurt. Op het moment dat hij Pepper ziet liggen, vliegt hij erop af. De kogels vliegen hem om de oren, maar hij weet wat er op het spel staat als Pepper komt te overlijden. Dan is de missie voorbij.
Met een druk op de knop wordt Ghost Pepper omhoog getrokken en van medicijnen voorzien. Hij kan weer even voort. Zonder erbij na te denken rent hij naar het muurtje dat hij al eerder voor ogen had. Gehurkt en haast onzichtbaar gooit hij een speciale granaat die de locatie van vijanden weergeeft. Hij ziet ze zelfs achter muren en bomen staan. Dat laatste is dan ook het geval. Het slagveld heeft zich inmiddels naar de andere kant van de grote map verplaatst en Pepper heeft genoeg tijd om als een ware Rambo eropaf te rennen met een vette AK in de hand. De AK die hij voor deze missie begon met zelfgekozen onderdelen in elkaar heeft gezet, want dat gebeurt ook in een echte oorlog, dus ook in Future Soldier (dankzij adviseren van echte speciale eenheden).
Je beste vriend
Met zweet tussen de billen rent hij van cover naar cover. Dat gaat heel simpel door een druk op de A-knop, in combinatie met een duidelijk positioneringssysteem. Ghost Pepper flankeert en verrast de vijanden, opdat hij hen van achteren overhoop knalt. Zo, ook dit gebied is ontdaan van vijanden. Het team verzamelt zich in het houten hutje verderop en bereidt zich voor op wat er komen gaat. De Franse ontwikkelaar verklapt alvast dat de mensen in de tien tanks buiten niet boos gemaakt moeten worden, want anders krijg je die tien tanks in je gezicht. Met veel geduld – we blijven elkaar heel lang digitaal aankijken – plannen we onze volgende move. Verderop is er een kamp in zicht.
Hoe je dat aanpakt, kun je helemaal zelf bepalen. Bovenstaande situatie is slechts een voorbeeld van hoe een missie kan lopen. Jij hebt de balans tussen hectiek en tactiek in de hand: speel je in stealth en word je niet gezien, dan maak je met veel geduld en sniperkogels de vijanden een kopje kleiner. Word je ontdekt en roepen de vijanden extra hulptroepen in, dan kun je maar beter maken dat je wegduikt; het spel verandert dan in een soort realistische Gears of War waar de stenen muren je beste vrienden zijn.
Hectisch of tactisch?
Het mooie is dat Future Soldier zich aan jouw speelstijl aanpast. Speel je alleen, dan heb je de controle over de drie andere mannen die meelopen. Je kunt hen simpele commando’s geven, maar hen ook zelf laten denken. Richt je bijvoorbeeld je vizier op vijand twee, dan pakken zij even later – vanuit de best mogelijke positie – vijanden één, drie en vier. Zij spelen stealth als jij dat ook doet; speel je als een Rambo, dan gaan zij ook als dolle honden tekeer. Hetzelfde geldt min of meer voor de co-operatieve multiplayer. Alleen dwing je je medespelers een andere speelstijl op wanneer één van jullie het verkloot. Houd wel in je achterhoofd dat sluipen vaak beter werkt, omdat de gealarmeerde vijand veel moeilijker te verslaan is. Soms is het zelfs geen optie om gezien te worden.
De andere modus die wij onder ogen krijgen is Guerrilla. Dit werkt iets anders dan de co-operatieve modus, daar het een geheel opzichzelfstaand is. Je begint op een heel grote map en moet steeds basissen veroveren. Heb je dat gedaan, dan moet je tien waves per basis overleven. Dat wordt steeds moeilijker natuurlijk. Na vijftig waves kun je jezelf tot winnaar kronen en daar ben je best nog een tijdje zoet mee. Elk potje kan trouwens anders uitpakken. Het ligt er helemaal aan met wie je speelt. Je krijgt namelijk op een arcade-achtige manier punten toebedeeld: bijvoorbeeld voor een combokill of headshots. Dit kan zowel in co-op voor twee spelers offline als online voor vier man. De gewone co-operatieve modus is niet op de bank met vier maten te spelen. Wil je weten waarom, lees dan ons interview.
Rooskleurige toekomst
Het toffe aan de sfeer van Ghost Recon: Future Soldier is dat het zich afspeelt in een toekomst die lang niet meer zo ver van ons vandaan ligt dan we zouden willen denken. Zo is het narratieve conflict gebaseerd op de hedendaagse wereldpolitiek en dienen onafgemaakte prototypes als basis voor de wapens en gadgets die gebruikt worden. Ondanks het futuristische tintje, blijft Future Soldier redelijk dicht bij de kern van de serie. Sluipen staat nog steeds voorop, gevolgd door onopgemerkt mensen neerschieten en informatie inwinnen over de tegenstanders. Daar verandert het futurisme niets aan.